بدهی 600 هزار میلیارد تومانی دولت‌ها به تامین اجتماعی

مدیرعامل سازمان تأمین‌ اجتماعی با یادآوری بدهی 600 هزار میلیارد تومانی دولت‌ها به تامین اجتماعی گفت: بیش از 243 قلم داروی جدید تحت پوشش بیمه‌ها قرار گرفته است.
- اخبار اجتماعی -

به گزارش ایران اکونا به نقل از گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، میرهاشم موسوی اظهار کرد: ما امروزه با بیش از 53 درصد جامعه در ارتباط مستقیم هستیم و به‌طور غیرمستقیم هم با کل آحاد جامعه ارتباط داریم و تمام خدمات و فعالیت‌های ما به نحوی می‌تواند سرمایه اجتماعی نظام را ارتقاء دهد

وی افزود: مهم‌ترین چالشی که ما با آن مواجه بودیم و هستیم، ناترازی و ناپایداری منابع بوده است. اگر چه در اسناد بالادستی به کرات به این چالش پرداخته شده و در اسناد راهبردی سازمان تامین‌ اجتماعی و در برنامه‌های پنج ساله سنوات گذشته هم از آن یاد شده، اما همچنان لازم است این چالش در اولویت اول قرار بگیرد. یکی از علت‌های بروز این ناترازی، کاهش ضریب پشتیبانی است. نقطه سربه سر و تعادل برای صندوق‌های بازنشستگی معادل 6 تا 6.5 است، اما در تامین‌ اجتماعی وضعیت فعلی این مولفه حدود 4.2 بیمه‌پرداز به ازای هر بازنشسته را نشان می‌دهد.

موسوی، افزایش تصاعدی مصارف را یکی دیگر از عوامل مؤثر بر بروز ناترازی دانست و گفت: به دلیل قوانین و سیاست‌های غلط در گذشته و بی‌توجهی به اصلاحات پارامتریک و اصلاحات فنی و مهندسی، این ناترازی به سرعت افزایش پیدا کرده است.

 مدیرعامل سازمان تأمین‌ اجتماعی گفت: تعدد قوانین و مقررات بازنشستگی پیش‌ازموعد یک عامل مهم دیگر است که در حال حاضر بیش از 50 درصد بازنشستگی‌ها را شامل می‌شود، در حالی‌که این عدد در سال 94 حدود 19 درصد بوده است. پایین بودن بهره‌وری در حوزه سرمایه‌گذاری هم چالشی است که در سال‌های گذشته همواره دامنگیر صندوق تأمین‌اجتماعی بوده و امروز هم ادامه یافته و یکی از علت‌های اصلی این مساله این است که حدود 80 درصد دارایی‌ها در حوزه سرمایه‌گذاری به‌صورت اجباری و غیرانتخابی و در قالب رد دیون دولت، به سازمان واگذار شده و تنها 20 درصد سرمایه‌گذاری‌ها به صورت اختیاری انجام شده است.

وی، انباشت بدهی دولت‌ها از سنوات گذشته را عامل دیگر مؤثر در ایجاد و تشدید ناترازی دانست و با اشاره به اینکه در این دولت اتفاقات خوبی درباره پرداخت مطالبات افتاده است، افزود: امروز بدهی انباشته دولت‌ها به سازمان تأمین‌اجتماعی بالغ بر600 هزار میلیارد تومان است. چالش بزرگ دیگر سازمان تأمین‌اجتماعی استقراض بی‌رویه از نظام بانکی بود. در ابتدای دوره مدیریت جدید، بدهی انباشته سازمان به نظام بانکی به بالغ بر 90 هزار میلیارد تومان رسیده بود.

"زنان خانه‌دار" چگونه خود را بیمه تامین اجتماعی کنند؟

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی افزود: همچنین بحث افزایش مرخصی زمان بارداری از 6 ماه به 9 ماه در این دولت اتفاق افتاد و بیمه تکمیلی بازنشستگان نیز با رشد 120 درصدی مشارکت مالی سازمان و افزایش 80 درصدی سطح خدمات هم در این دوره انجام گرفت که بی‌سابقه بود که البته بالغ بر 5 هزار میلیارد تومان برای سازمان هزینه دارد. اجرای طرح کرامت رضوی یکی دیگر از اقدامات مورد توجه بوده است که در این طرح؛ بازنشستگانی که به زیارت حضرت امام رضا علیه‌السلام مشرف نشده‌اند، به مشهد مقدس اعزام می‌شوند. طی سنوات گذشته حدود 100 هزار نفر در قالب این طرح مشرف شدند اما در سال‌های کرونایی این خدمت تعطیل شده بود. امسال مجدداً ارائه این خدمت را آغاز کردیم که تا الان 20 هزار نفر را به صورت رایگان به مشهد مقدس اعزام کرده‌ایم.

موسوی تصریح کرد: مبلغ وام قرض‌الحسنه بازنشستگان از پنج به 12 میلیون تومان افزیش یافته است و بنا داریم که امسال تا 400 هزار فقره وام را برای این عزیزان فراهم کنیم که تا امروز 150 هزار فقره پرداخت شده و امیدوارم که در این چند ماه پایانی سال تعداد بیشتری پرداخت شود. علاوه بر این با حمایت‌هایی که ما در طرح دارویار داشتیم، بیش از 243 قلم داروی جدید تحت پوشش بیمه‌ها قرار گرفته است. رایگان شدن رسیدگی به بیماران خاص هم در این دوره اتفاق افتاد. یکی از خدمات بسیار مهم ما درمان مستقیم است که با وجود اینکه ما با 50 هزار مرکز درمان غیرمستقیم قرارداد داریم، همچنان درمان مستقیم که رایگان است و رضایتمندی بیشتری را در مردم به دنبال دارد برای سازمان تأمین‌اجتماعی بسیار مهم است و ما به دنبال توسعه این خدمات هستیم.

اگر خوشت اومد لایک کن
1
آخرین اخبار