شنبه تا شنبه با بورس مهر:

بازی الاکلنگی نماگرهای بورسی در کانال نزولی

نماگرهای بورس تهران در هفته دوم مرداد ماه نیز همچنان راوی ریزش محسوس قیمت سهام در بازاری هستند که تداوم ابهام های مختلف برای معامله گران آن مثل استخوان لای زخم شده است.

به گزارش ایران اکونا به نقل از خبرنگار مهر، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان هفته منتهی به ۱۳ مرداد ماه ۱۴۰۱ همچنان با افت مواجه بود بطوری که تغییرات هفتگی این نماگر با کاهش ۰.۴۴ درصدی نسبت به هفته قبل در محدوده یک میلیون و ۴۳۷ هزار واحدی درجا زد.

تغییرات این نماگر از ابتدای امسال تا کنون در حالی حاکی از بازده ۵.۱۳ درصدی است اما نسبت به ۳۰ روز گذشته از تبخیر ۴.۳۷ درصدی بازدهی آن خبر می‌دهد.پیش از این بازده شاخص کل بورس تهران در پایان فروردین ماه سال جاری اندکی بیش از ۶ درصد بود.

شاخص کل هم وزن نیز در هفته‌ای که گذشت با بازده منفی ۰.۸۲ درصدی مواجه بود که در نهایت باعث شد به رقم ۳۸۴ هزار و ۵۵ واحد در پایان هفته رضایت دهد. این نماگر از ابتدای سال جاری تاکنون توانسته بازدهی ۱۰.۲۸ درصدی را برای بازار به ثبت برساند.

همچنین شاخص قیمت هم وزن که تنها بر مبنای قیمت سهام بر روی تابلو معاملات بورس تهران است در پایان هفته دوم مرداد ماه جاری با کاهش ۰.۸۵ درصدی بازدهی‌ها نسبت به هفته قبل مواجه بود. بازده این نماگر نسبت به ماه قبل با کاهش ۵.۹۶ درصدی مواجه شده اما در مقایسه با بازدهی کسب شده از ابتدای سال جاری تاکنون با بازده ۶.۰۲ درصدی روبرو است.

گفتنی است ارزش بازار این بورس در پایان هفته‌ای که گذشت اندکی بیش از ۵۴۷ هزار و ۹۸۷ میلیارد تومان بود که نسبت هفته قبل از آن حدود ۰.۲۸ درصد کاهش داشته است.

شاخص کل فرابورس نیز در هفته اخیر با افت به کار خود پایان داد بطوری که پس از برجای گذاشتن بازدهی منفی ۰.۱۱ درصدی در پایان هفته منتهی به ۱۳ مردادماه امسال، عدد ۱۸ هزار و ۸۶۱ واحد را برای خود ثبت کرد. بازده این نماگر از ابتدای سال جاری تاکنون به ۲.۶۲ درصد رسیده است.

همچنین ارزش بازار فرابورس در پایان هفته دوم مرداد ماه امسال با کاهش محسوسی نسبت به هفته قبل به رقم ۱۰۴ هزار و ۲۴۲ میلیارد تومان رسید.

به گزارش ایران اکونا به نقل از مهر در پایان هفته دوم مردادماه امسال حجم کل معاملات بورس تهران به ۳ میلیارد و ۷۰۷ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله رسید که نسبت به یک هفته قبل با رشد ۱۳ درصدی روبرو شد اما نیست به میانگین حجم معاملات در یکسال گذشته از کاهش حدود ۳۸.۵ درصدی حکایت دارد.

ارزش کل معاملات بورس تهران در هفته‌ای که گذشت نیز به عدد ۱۴ هزار و ۸۲۹ میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل از آن با کاهش بیش از ۴ درصدی و نسبت به میانگین ارزش کل معاملات در یک ماه قبل با کاهش بیش از ۱۶ درصدی مواجه است. تغییرات این ارزش نسبت به میانگین یک سال قبل نیز با افت سنگین بیش از ۵۵ درصدی همراه شده است.

بیشترین ارزش تغییر مالکیت سهام در هفته گذشته به ترتیب در صنایع پالایشی‌ها با کاهش بیش از ۲۲۵ میلیارد تومانی و محصولات شیمیایی با کاهش ۱۵۰ میلیارد تومانی رخ داده است. پس از آن نیز صنعت بانک با کاهش ۱۱۱ میلیارد تومانی و خودرو با کاهش ۹۹ میلیارد تومانی، شاهد خروج پول از این گروه‌ها بوده اند.

به گزارش ایران اکونا به نقل از مهر ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم در روز چهارشنبه هفته قبل به مبلغ ۲,۲۰۸ میلیارد تومان رسید که در مجموع از خروج مبلغ ۶۹ میلیارد تومان پول معامله گران حقیقی از بازار حکایت داشت. در مقابل اما این بازار شاهد ورود ۱۰۴ میلیارد تومان پول حقیقی به صندوق‌های قابل معامله با درآمد ثابت بود.

در روز سه شنبه نیز ارزش کل معاملات این بازار به رقم ۱۵.۰۰۱ میلیارد تومان رسید که ۱.۹۶۸ میلیارد تومان از این رقم به معاملات خرد سهام و حق تقدم و همچنین صندوق‌های قابل معامله در سهام اختصاص داشته است. در این روز، بازار مبلغ ۲۱۱ میلیارد تومان خروج پول از سوی معامله گران حقیقی در مقابل ورود ۱۹۰ میلیارد تومانی پول حقیقی‌ها به صندوق‌های قابل معامله با درآمد ثابت را به نظاره نشست.

ارزش معاملات بازار در روز دوشنبه هفته قبل اما به ۱۵۰.۵۱۲ میلیارد تومان بالغ شد که سهم معاملات خرد و حق تقدم سهام و همچنین صندوق‌های قابل معامله در سهام از این رقم مبلغ ۱.۸۰۵ میلیارد تومان بود.

در این بازار مبلغ ۲۸۹ میلیارد تومان خروج پول از سوی معامله گران حقیقی در معاملات سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله سهامی را شاهد بودیم. همچنین در این روز ورود پول به صندوق‌های قابل معامله با درآمد ثابت به ۱۷۶ میلیارد تومان رسید.

همچنین ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم در روز یکشنبه به ۲.۸۸۰ میلیارد تومان بالغ شد که در نهایت به خروج ۵۵۹ میلیارد تومانی پول حقیقی‌ها از بازار انجامید. در این روز تنها ۴۵ میلیارد تومان از پول معامله گران حقیقی وارد صندوق‌های قابل معامله با درآمد ثابت شد.

و در نهایت در روز شنبه هفته پیش ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم برابر با ۲.۳۵۱ میلیارد تومان بود که حاکی از خروج ۳۰۹ میلیارد تومانی پول حقیقی‌ها از بازار بود. در این روز بازار سهام شاهد خروج ۱۲۲ میلیارد تومانی پول حقیقی‌ها از صندوق‌های قابل معامله با درآمد ثابت بود.

به گزارش ایران اکونا به نقل از مهر، عدم ورود نقدینگی جدید به بازار سهام و سیاستگذاری‌های یک شبه در صنایع مؤثر از جمله خودرو در کنار دورنمای مبهم مذاکرات برجام باعث شده تا معامله گران این بازار با احتیاط بیشتری در این بازار گام بردارند.

در عین حال سیاست گذاری کج دار و مریز نهاد ناظر پولی کشور در مواجه با تورم و نرخ بهره و همچنین رویکرد ناگزیر نهادهای مالی در عمل به تکالیف بودجه‌ای کشور در بازار اوراق بدهی، همگی از دلایل مؤثر برای انتظار معامله گران برای تداوم ریزش ای بیشتر در بازار با وجود حمایت‌های نیم بند صندوق‌های حامی بازار در روندهای کاهشی باشد.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار