به گزارش ایران اکونا به نقل از خبرگزاری تسنیم از آمل، زنان در جامعه در کنار مردان نقش اساسی و کلیدی در توسعه و تولید دارند و در عرصههای مختلف موجب پیشرفت و توسعه جامعه شدند بهطوری که با مدیریت مناسب موجب رونق اقتصادی خانوادهی خود و حتی کشور میشوند.
صنعت پوشاک یکی از عرصههای مهم بوده که زنان میتوانند بیشترین نقش را در تولید و توسعهی آن ایفا کنند بهطوریکه میتواند آن را به یک صنعت بزرگ تبدیل کنند.
استان مازندران بخش عمدهای از تولید صنعت پوشاک یعنی حدود 25درصد را در اختیار دارد و نقش و حضور پررنگ بانوان در این تولید نشان میدهد زنان در کنار جایگاه مادربودن و مسئولیت بزرگ تربیت فرزندان، نقش یک کارفرما و مدیر یک کارگاه و یا واحد تولیدی پوشاک را نیز برعهده میگیرند.
بانوان مازندرانی با ایجاد مشاغل خانگی و راهاندازی واحدهای تولیدی در زمینهی پوشاک، فعالیتهای متعدد کارگاهی و نمایشگاهی داشته و برای توسعهی حرفهشان نیاز به حمایت از سوی مسئولان امر دارند.
برپایی اولین جشنواره و نمایشگاه فنبازار و مشاغل پوشاک با هدف حمایت از بانوان فعال مشاغل خانگی و طراحان در امور تولید پوشاک با تلاش جهاد دانشگاهی مازندران به میزبانی شهرستان آمل به مدت چهار روز انجام شد.
بانوان مشاغل خانگی تاثیرگذار در نبض بازار
کیمیایی یکی از بانوان فعال بابلی در این نمایشگاه از فعالیت خود میگوید: پس از 21سال فعالیتش در امور دوخت و طراحی لباس سبب ایجاد اشتغال 16بانوی بدسرپرست و بیسرپرست بهطور مستقیم و غیرمستقیم شده و برپایی این نمایشگاه یک فرصت خوب و مناسب جهت ارتباطگیری بین طراحان دوخت سطح استان بود.
ویگفت: هر یک از بانوان عرصهی تولید پوشاک در توسعهی بازار نقش ارزنده دارند و مطمئنا میتوانند در جهت ترویج فرهنگ استفاده از پوشاک ایرانی و اسلامی تاثیرگذار باشند بنابراین نیاز به حمایت دارند.
قدسیه هدایتی رئیس اتحادیهی خیاطان و فرشبافان بانوان آمل در گفتوگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه با توجه به سابقهی 21ساله در حوزهی خیاطی، طراحی و دوخت و درک مشکلات در این زمینه برای بانوان، با مشارکت گروه جهاد دانشگاهی به برپایی نمایشگاه فنبازار و پوشاک مشاغل با حضور تولیدکنندگان اقدام کردهاست میافزاید: فنبازار اولینبار در ایران با راهاندازی 30غرفه از تولیدکنندگان حرفهای برپا شد.
وی عنوان کرد: این تولیدکنندگان هم کارگر در صنف خود دارند و هم مشاغل خانگی زیرپوشش آنها قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه استقبال در حد تصور نبود ولی شرکتهایی از شهر آمل در این نمایشگاه حضور رساندند گفت: یک واحد پشتیبانی نیاز به کمک دارد تا همکاران و زنان را زیرپوشش قرار دهد بنابراین ضرورت بر حمایت از سوی مسئولان استانی و شهرستانی احساس میشود.
وی ادامه داد: در این نمایشگاه هشت شهرستان مازندران یعنی بابل، ساری، بهشهر، نکا، تنکابن و بانوان فعال آمل حضور یافتند و 10نفر زیر مجموعهی اتحادیهی خیاطان بانوان آمل پای کار آمدند.
وی بزرگترین معضل کارفرمایان در این حرفه را امر بیمه عنوان کرد و یادآور شد: با وجود تحت پوشش قراردادن خیاطان زبردست، متاسفانه کارفرما از مزایای بیمه تامین اجتماعی بهرهمند نمیشود مگر اینکه خود را بیمه خویش فرما کند که این امر مستلزم پرداخت مبلغ بالایی است.
هدایتی تاکید کرد: در این زمینه در نامهای به مدیرکل امور بانوان استانداری مازندران بر رسیدگی بیمهی خیاطان دارای پروانه، رایزنی اولیه انجام و قولهایی داده شد.
اختصاص 9میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی از محل بسیج سازندگی سپاه آمل
سرهنگ عابدین داغمهچی فرماندهی سپاه ناحیهی آمل با ابراز رضایت از برپایی چنین نمایشگاهی در حوزهی مشاغل خانگی و صنعت تولید پوشاک بیان کرد: انتظار میرفت مدیران با توجه به جایگاه شهرستان آمل در امر تولید صنعتی و با بهرهمندی 60درصدی صنعت استان از این نمایشگاه استقبال بهتری میکردند.
وی با تاکید بر منویات مقاممعظمرهبری بر رشد اقتصاد مقاومتی افزود: چنین طرحی میتواند بستر ارتباط بانوان شاغل در مشاغل خانگی را با سایر فعالان تولیدی در مازندران و کشور فراهم کند.
وی اظهار داشت: بسیج سازندگی سپاه نیز در این زمینه تمام توان خود را جهت حمایت از مشاغل خانگی بهکار میبرد تا بانوان بتوانند در عرصههای مختلف ورود یابند.
داغمهچی افزود: در سال گذشته بهمنظور حمایت از مشاغل خانگی بسیج سازندگی از 50 تا 150میلیون تومان با بهره چهار درصد تسهیلات بانکی دادهاست و با این حمایت تسهیلاتی و فعالیت بانوان در منزل، هم در رفع مشکل خانوادهها و هم ایجاد اشتغال تاثیر داشت.
فرماندهی سپاه آمل با بیان اینکه امسال نیز تسهیلات حمایتی مشاغل خانگی ادامه دارد و از خردادماه اعلام میشود، گفت: سال گذشته بالغ بر 9 میلیارد تومان تسهیلات به این امر اختصاص یافت.
مازندران مرکز ایجاد مشاغل خرد و خانگی در کشور
محمدرضا یوسفیمهر رئیس جهاد دانشگاهی مازندران در گفتوگو با تسنیم با اشاره به توسعهی مشاغل خانگی در مازندران از ثبتنام بیش از 125هزار نفر در سامانهی مشاغل خانگی این استان از سال90 اشاره و اظهار کرد: این تعداد، متقاضی وام یا دریافت مجوز بودند که حق انتخاب بیش از 350عنوان شغلی برای متقاضیان وجود داشته و بیش از 25درصد آن درحوزهی پوشاک بوده است.
وی با بیان اینکه سهم عمدهی مشاغل خانگی مازندران در حوزهی پوشاک است، بیان کرد: بیش از 30درصد تسهیلات در حوزهی پوشاک داده شده و پوشاک به نوعی جذابترین تولید از نگاه متقاضی و پرحمایتترین از طرف مسئولین است.
یوسفیمهر با بیان اینکه پوشاک در مدارس، مراکز فنیوحرفهای و دانشگاه در حوزهی آموزشی و در بازار با توجه به گردشگر پذیر بودن مازندران در سبد مصرفی مسافران است و یک مزیت بالقوهی استان بهشمار میآید افزود: با توجه به دستاوردهای طرح ملی مشاغل خانگی مازندران، مصوبهی مرکز ساماندهی مشاغل خرد و خانگی استان در کارگروه اشتغال اخذ شد.
رئیس جهاد دانشگاهی مازندران هدف از برپایی نمایشگاه فنبازار را اتصال به بازار و توجه به مزیتها در این استان بیان کرد و گفت: با توجه به مزیتها، لازم است کمک به بازارسازی پوشاک داشته باشیم و در این زنجیره بیشتر توجه به آموزش و یادگیری شدهاست در حالی که بازار هم خیلی مهم است.
وی با بیان اینکه با این نمایشگاه ارتباط بین عرضه و تقاضا برقرار میشود و صنایع و تولیدکننده، لباس کار همدیگر را میشناسند تصریح کرد:از دیگر برنامههای این نمایشگاه اجرای توسعه نوآوری در حوزه پوشاک در قالب استارت آپ بود که مطرح شد.
وی عنوان کرد: سعی میشود مهارتها در طرحهای مد با خلاقیت برای صنایع و تولیدی ها ایجاد شود.
این مسئول با تاکید بر اینکه بازارهای بالقوه هدفمند در بازار شکل خواهیم داد، اظهار کرد: 30 نفر از تولیدکنندگان پوشاک در این نمایشگاه جمع شدند تا نمایشی از فعالیتشان داشته باشیم، در کنار این جشنواره بخش عمده این تولیدکنندگان پشتیبان بیش از 250نفر از زنان سرپرست خانوار هستند که برای مبارزه با آسیبهای اجتماعی تسهیل گری میکنند.
رئیس جهاد دانشگاهی مازندران به مشکلات تولیدکنندگان در این نمایشگاه اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از مسائل در این حوزه پراکنندگی صنایع بود و اینکه برخی از مدیرانی که در صنعت فعالیت میکنند در معرفی این نمایشگاه میتوانستند بهتر عمل کنند تا تولیدکنندگان بیشتری با این نمایشگاه آشنا شوند.
وی با اعلام اینکه یکی از دستاوردهای این جشنواره راهاندازی دبیرخانه دائمی پوشاک در آمل است، گفت: برای نتیجه بهتر نیاز به شبکهسازی داریم و شرکت تعاونی راهاندازی میشود و همچنین آشناشدن تولیدکنندگان باهم و کسب انتقال تجربیات با شرکت 8 شهرستان، میتواند موثر باشد.
رئیس جهاد دانشگاهی مازندران با بیان اینکه انتظار داشتیم مشارکت بیشتری از طرف بخش اقتصادی و صنعتی و استانداری داشتیم و متولیان امر با جذابیت بیشتری به نمایشگاه توجه کنند، افزود: هدف اصلی جهاد دانشگاهی از این جشنواره ارتباط بین عرضه و تقاضاست؛ چرا که در این صنف واسطه زیاد است و حمایت چند بعدی ضرورت دارد.