انتشار ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق سلف موازی در حوزه کشاورزی برای محصول کیوی

مدیر بازار مشتقه بورس کالا گفت: بزرگترین مزیت تامین مالی از طریق اوراق سلف موازی بورس کالا ایجاد سرمایه گردش برای تولیدکننده است.

رحمان آراسته، مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالا در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در رابطه با اوراق سلف موازی و بحث تامین مالی نگاه ما به تمام حوزه‌ها است و در گذشته در بخش‌های مختلفی مانند حوزه مرغ، گندم، خودرو، قطعات و... این مهم عملیاتی شده است.

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: یکی از دلایلی که جدیدا برای تامین مالی از بورس کالا درخواست می‌شود به شرایط وام و اعتباردهی بانک‌ها باز می‌گردد بر این اساس تولیدکنندگان وارد چرخه تامین مالی از بستر بورس کالا با ابزار اوراق سلف موازی می‌شوند.

او می‌گوید: امروز برای بحث کیوی انتشار اوراق سلف موازی را داریم؛ حدود دو ماه پیش درخواست انتشار این اوراق ارسال شده بود که پس از بررسی‌ها و اخذ مجوز‌ها در مرحله نخست، مجوز انتشار ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق سلف گرفته شد و این شروع کار ما محسوب می‌شود و برای اولین بار است که در حوزه کشاورزی بخش باغبانی وارد تامین مالی شدیم و احتمال می‌دهیم در آینده نزدیک نیز محصولات دیگری هم وارد این‌چرخه شوند.

آراسته اظهار کرد: بزرگترین مزیت تامین مالی از طریق اوراق سلف موازی ایجاد سرمایه گردش برای تولیدکننده است. تولیدکنندگان نیاز به سرمایه در گردش جهت تولید محصول خود دارند. در این مسیر تولیدکنندگان با خیال آسوده اوراق خود را برای کالای تولیدی خود منتشر می‌کنند و سرمایه‌گذاران و خریداران، افراد حقیقی و حقوقی بدون محدودیتی می‌توانند اقدام به خرید این اوراق کنند و تا سر رسید مشخص می‌توانند این اوراق را نگهداری کنند و در آنجا می‌توانند یا کالای خود را فیزیکی دریافت و یا تفاوت سقف سود را بر اساس قرار داد دریافت کنند و هیچ اجباری برای گرفتن کالا وجود ندارد.

او می‌گوید: از سال ۹۳ تاکنون مجوز انتشار اوراق سلف را اخذ کردیم و تقریبا امسال برای دو خودروساز بزرگ نزدیک به ۵ هزار میلیارد تومان تامین مالی انجام دادیم.

گفتنی است، مرحله دوم انتشار اوراق سلف برای کیوی ۲۰۰ میلیارد تومان است که پس از ارائه گزارش شرکت درخصوص محل مصارف وجوه حاصل از انتشار اوراق مرحله اول و تایید مجوز انتشار اوراق توسط هیات پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا امکان پذیر خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس
اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار