افزایش تولید روزانه نفت عربستان به ۱۰ میلیون بشکه

انتظار می رود عربستان سعودی تولید نفت خود را تا پایان سال ۲۰۲۱ به ۱۰ میلیون بشکه در روز افزایش دهد که ۱.۵ میلیون بشکه در روز بالاتر از ماه مه خواهد بود.   

 فروخ سوسا، اقتصاددان امور خاورمیانه و شمال آفریقا در گلدمن ساکس برآوردش از تولید نفت عربستان سعودی را در مقایسه با پیش بینی قبلی به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داد.

 

بانک آمریکایی گلدمن ساکس همچنان بر این باور است که قیمت نفت برنت تابستان امسال تحت تاثیر بهبود سریع تقاضای جهانی به ۸۰ دلار صعود می کند.

 

طبق اطلاعات منابع ثانویه اوپک که در گزارش ماهانه این گروه منتشر شد، عربستان سعودی در ماه مه پایین ۸.۵ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که ۳۴۵ هزار بشکه در روز بالاتر از آوریل بود. این افزایش در راستای تسهیل تدریجی محدودیت عرضه اوپک پلاس صورت گرفت.

 

بر اساس پیش بینی گلدمن ساکس، تولید نفت عربستان سعودی تا پایان ژوییه به ۹.۵ میلیون بشکه در روز رشد خواهد کرد و تا پایان امسال به ۱۰ میلیون بشکه در روز و در سال میلادی آینده به ۱۰.۵ میلیون بشکه در روز می رسد.

 

بهبود تقاضای جهانی برای نفت و بهبود قوی تقاضای داخلی برای نفت باعث شده است گلدمن ساکس پیش بینی خود از رشد اقتصادی عربستان سعودی را بالاتر ببرد. این بانک آمریکایی اکنون انتظار دارد اقتصاد عربستان سعودی ۴.۵ درصد در سال ۲۰۲۱ رشد کند در حالی که پیش بینی قبلی رشد ۲.۵ درصدی بود.

 

در مقابل، صندوق بین المللی پول رشد اقتصادی عربستان سعودی در سال میلادی جاری را ۲.۹ درصد پیش بینی کرده است. این وام دهنده جهانی در آوریل با اشاره به قیمت بالاتر نفت و بهبود اقتصاد جهانی و تقاضا برای نفت، حداقل قیمت نفت که تولیدکنندگان نفت خاورمیانه برای تامین هزینه های خود نیاز دارند را پایینتر برد و پیش بینی کرد قیمت سر به سر نفت برای عربستان سعودی از ۷۷.۹۰ دلار در سال ۲۰۲۰ به ۶۵.۷۰ دلار در سال ۲۰۲۲ کاهش پیدا می کند.

 

بر اساس گزارش اویل پرایس، در این بین، آمار رسمی نشان داد بخش غیرنفتی عربستان سعودی در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ به میزان ۲.۹ درصد رشد کرد. با این حال تولید ناخالص داخلی این کشور بر مبنای سالانه سه درصد کاهش یافت که ناشی از رشد منفی ۱۱.۷ درصدی بخش نفتی در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ بود.

 

انتهای پیام

                                                                                                                                                                          

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار