به گزارش ایران اکونا به نقل از خبرگزاری تسنیم از شیراز، احمد واحدیان ابوترابی در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه تمام بنزین عرضه شده از یک منبع پالایشگاهی و یک انبار بارگیری میشود، اظهار کرد: کیفیت سوخت در همه جایگاههای سطح شهر شیراز یکسان است و اظهارنظرهای متفاوت در این زمینه، صرفا جنبه تبلیغاتی یا نوعی بازارگرمی دارد.
وی ادامه داد: روزانه 9.2 میلیون لیتر بنزین معمولی و یورو در استان توزیع میشود که از این میزان، بهطور متوسط 900 هزار لیتر بنزین یورو است؛ در کلانشهر شیراز نیز روزانه یک میلیون و 650 هزار لیتر بنزین یورو توزیع میشود که از کیفیت قابلقبولی برخوردار است.
سرپرست شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه فارس گفت: در حال حاضر 36 جایگاه در شهر شیراز بنزین یورو توزیع میکنند که ممکن است به دلیل کاهش تولید در پالایشگاه شیراز، تعداد جایگاههای عرضهکننده بنزین یورو کاهش یابد.
واحدیان ابوترابی افزود: برای توزیع سوخت در سطح استان، 335 جایگاه عرضه فعال است که از این تعداد، 264 جایگاه بهصورت همزمان بنزین و نفتگاز عرضه میکنند و 71 جایگاه اختصاصی بنزین توزیع دارند. اغلب این جایگاهها درون شهرها واقع شدهاند. در مناطق روستایی نیز 459 فروشندگی روستایی فعال هستند که بنزین، نفتگاز و نفت سفید توزیع میکنند.
هیچگونه کمبود سوخت در سطح شهرها وجود ندارد
واحدیان ابوترابی با اشاره به اینکه دامنه فعالیت ما بهصورت 24 ساعته در 365 روز سال، بدون وقفه است تاکید کرد: مراجعه به مجاری عرضه نشان میدهد هیچگونه کمبود سوخت در سطح شهرها وجود ندارد و این حاصل تلاش شبانهروزی همکاران رسمی و غیررسمی، پیمانکاران، مسئولان جایگاهها و نیروهای مستقر در جایگاههای عرضه است.
وی با اشاره به آمار مصرفکنندگان سوخت در استان فارس گفت: در سطح استان، 1814 مصرفکننده عمده داریم که سوخت بالای 6 هزار لیتر دریافت میکنند و قرارداد رسمی دارند؛ همچنین 67 هزار مصرفکننده جزء نیز فعال هستند که کمتر از 6 هزار لیتر سوخت ماهانه مصرف میکنند.
واحدیان ابوترابی خاطرنشان کرد: در سطح استان 133 جایگاه CNG فعال است که گاز فشرده را بین خودروها توزیع میکند؛ همچنین 13 تاسیسات توزیع گاز مایع شرکتی و 37 تاسیسات زیرمجموعه در قالب پرکنیهای مردمی فعالیت دارند. این تاسیسات طرف قرارداد شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی هستند و بر اساس سهمیه تعیینشده، گاز مایع را از انبارها دریافت و بین خانوارها و صنایع توزیع میکنند.
وی در خصوص زیرساختهای شرکت گفت: در سطح استان سه تاسیسات ذخیرهسازی اصلی داریم که ظرفیت ذخیرهسازی آنها 174 میلیون لیتر است. با رفع مشکلات فنی در ماههای گذشته، طی دو ماه اخیر 30 میلیون لیتر به ظرفیت ذخیرهسازی اضافه شده است که باعث افزایش تابآوری سوخت استان تا چهار روز شده است.
واحدیان ابوترابی ادامه داد: در بخش نفتگاز، روزانه 6.2 میلیون لیتر سوخت غیرنیروگاهی در سطح استان توزیع میشود که حدود 60 درصد آن مربوط به مجاری عرضه و بخش حملونقل است. از این مقدار، حدود 850 هزار لیتر نفتگاز یورو در جادههای اصلی و مسیرهای مواصلاتی توزیع میشود. همچنین روزانه یکمیلیون و 800 هزار لیتر نفتگاز به نیروگاهها و 325 هزار لیتر نفت کوره به صنایع بزرگ مانند کارخانجات سیمان اختصاص مییابد.
سرپرست شرکت پخش فارس اضافه کرد: در بخش نفت سفید نیز روزانه 10 میلیون لیتر توزیع انجام میشود که عمدتا مربوط به مناطق کوهستانی و روستاهای فاقد گاز طبیعی است. علاوه بر آن، روزانه 156 تن گاز مایع بهصورت سیلندری برای خانوارها و صنایع در سطح استان توزیع میشود.
واحدیان ابوترابی گفت: بهطور میانگین روزانه 17.5 میلیون لیتر انواع فرآوردههای نفتی مایع در سطح استان فارس توزیع میشود و اینروند بدون هیچگونه وقفه در تمام روزهای سال ادامهدارد.
بنزین سوپر در کشور فعلا توزیع نمیشود
سرپرست شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه فارس، با اشاره به تفاوت بنزین معمولی و بنزین سوپر، گفت: در حال حاضر بنزین سوپر در کشور توزیع نمیشود. بنزینهایی که در جایگاهها عرضه میشوند از نظر کیفیت متفاوت از بنزین سوپر هستند.
وی یادآور شد: در حال حاضر وضعیت ذخیرهسازی سوخت در استان بسیار مطلوب است و نسبت به مدت مشابه سال قبل، با رشد١/٢ برابری، 93 درصد افزایش ذخیرهسازی در 7 ماهه گذشته داشتهایم.
سرپرست شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی فارس ادامه داد: در بخش صنایع بزرگ نیز تمامی مخازن سوخت نیروگاهها و کارخانجات بهصورت 100 درصدی تکمیل است و در صورت نیاز به مصرف سوخت مایع، بلافاصله تامین خواهد شد. در استان فارس 10 کارخانه سیمان و یک کارخانه قند فعال هستند که ذخیرهسازی سوخت آنها نسبت به سال گذشته 43 درصد افزایش یافته است.
صدور کارت سوخت در کمتر از 10 روز
واحدیان ابوترابی در ادامه درباره سامانه کارت سوخت توضیح داد: در گذشته برای درخواست کارت سوخت المثنی یا کارت جدید، متقاضیان باید به دفاتر پلیس +10 مراجعه میکردند که بعضا باعث بروز مشکلاتی برای مردم میشد. با تلاش همکاران در ستاد شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، سامانه جدیدی طراحی شده که از طریق آن متقاضیان میتوانند مستقیما درخواست خود را ثبت کنند. پس از ثبت درخواست، کارت کمتر از ١٠ روز صادر و به آدرس متقاضی ارسال میشود.
وی اضافه کرد: در این سامانه، اگر فردی کارت خود را گم کرده باشد یا رمز آن را فراموش کند، میتواند اعتراض ثبت کند و بهصورت پیامکی از وضعیت صدور کارت و رمز آن مطلع شود. علاوه بر این، امکاناتی برای پیگیری وضعیت کارت و اطلاعرسانی در مراحل مختلف در نظر گرفته شده است.
فروش اجباری مکملهای سوخت در جایگاههای بنزین غیرقانونی است
واحدیان ابوترابی در پاسخ به پرسشی درباره فروش اجباری مکملهای سوخت در جایگاههای بنزین شیراز که با وجود اعلام غیرقانونی بودن، همچنان ادامهدارد، گفت: همانطور که بارها از طریق اطلاعیههای رسمی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی اعلام شده، بنزینی که در کشور توزیع میشود نیازی به افزودنی یا مکمل ندارد. هیچ دستورالعملی برای توزیع مکمل سوخت در جایگاهها وجود ندارد و این اقدام غیرقانونی است. در صورت مشاهده فروش اجباری مکملها، مردم میتوانند موضوع را گزارش دهند تا با جایگاه مربوطه برخورد شود.
سرپرست شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی فارس درباره خدمات عمومی در جایگاهها نیز اظهار داشت: در گذشته طرح درجهبندی مجاری عرضه اجرا میشد که بر اساس آن، جایگاهها موظف به ارائه خدماتی مانند تنظیم باد لاستیک، آبخوری و سرویس بهداشتی بودند. اما با تغییر نظام پرداخت از کارمزد بهحقالعمل، این شاخصها از نظام ارزیابی حذف شد.
وی تصریح کرد: هماکنون سه جایگاه استان بهصورت ویژه تحت پایش قرار دارند و نیروهای نظارتی به مدت 24 تا 48 ساعت در محل مستقر میشوند تا کیفیت فرآورده، میزان توزیع و نحوه رفتار با مشتریان را بررسی کنند. هرگونه تخلف از مفاد قرارداد با جایگاهها برخورد قانونی در پی دارد.
واحدیان ابوترابی گفت: شهروندان میتوانند هرگونه مشکل یا شکایت خود درباره جایگاهها را از طریق سامانه 09637 ثبت کنند تا همکاران ما موضوع را بررسی و پیگیری کنند.
تداوم انتقال سوخت در فارس از مسیر جادهای
سرپرست شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه فارس درباره وضعیت انتقال سوخت، قاچاق فرآوردهها و استفاده از کارت سوخت در استان فارس توضیح داد و گفت: در حال حاضر، انتقال فرآوردههای نفتی در استان فارس از طریق خودروهای نفتکش انجام میشود.
وی افزود: با توجه به موقعیت جغرافیایی استان فارس، تنها پالایشگاه تولیدکننده فرآورده در این استان پالایشگاه شیراز است و میزان تولید آن در حال حاضر به وسیله خرید داخلی تامین میشود. پروژه خط لوله پارس که سالها بلاتکلیف بود، با پیگیریهای انجامشده از سوی مسئولان استانی و شرکت ملی پخش، تفاهمنامه و قراردادش نهایی و پیمانکار آن مشخص شده است.
سرپرست شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی فارس با بیان اینکه فارس بخشی از شبکه سراسری توزیع سوخت کشور است، گفت: ما فقط از ناوگان بومی استان استفاده نمیکنیم. در مواقع خاص، نفتکشهای استانهای دیگر نیز به کمک میآیند.
وی درباره قاچاق سوخت اظهار داشت: خوشبختانه در استان فارس، تمام سوخت در مجاری رسمی عرضه و صرفا با کارت شخصی خودرو توزیع میشود. هیچگونه استفادهای از کارت اضطراری خارج از ضوابط صورت نمیگیرد. در صورت مشاهده واگذاری کارت سوخت به دیگران یا تخلف جایگاهها، طبق مقررات برخورد میشود.
واحدیان ابوترابی افزود: قاچاق سوخت بهصورت سازمانیافته در استان وجود ندارد و موارد معدود مربوط به انحرافهای خرد است که در نهایت در نقاط مرزی توسط باندها جمعآوری میشود. حدود 60 درصد از نفت و گاز توزیعی در استان مربوط به بخش حملونقل است که مستقیما در باک خودروها تزریق میشود و امکان نظارت فیزیکی پس از خروج از جایگاه وجود ندارد. همچنین توزیع نفت و گاز در ظروف در استان ممنوع است.
وی ادامه داد: در بخش کشاورزی، 36 هزار دستگاه تراکتور فعال هستند که مدیریت سوخت آنها برعهده جهاد کشاورزی است
رشد 46 درصدی کشفیات قاچاق سوخت
وی با اشاره به عملکرد نیروی انتظامی در برخورد با قاچاقچیان سوخت گفت: در سال 1404، یک میلیون و 676 هزار لیتر سوخت قاچاق مکشوفه از سوی نیروهای انتظامی به انبارهای نفت استان تحویل داده شده که شامل یک میلیون و 501 هزار لیتر نفتگاز، 100 هزار لیتر نفت سفید و 43 هزار لیتر بنزین بوده است. میزان کشفیات سوخت مکشوفه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 46 درصد افزایش یافته است.
واحدیان ابوترابی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره استفاده از کارت سوخت و میزان توزیع بنزین گفت: توزیع بنزین در استان فارس از دو طریق انجام میشود؛ کارت شخصی خودرو و کارت اضطراری جایگاهها. در حال حاضر 56 درصد از بنزین استان از طریق کارت اضطراری جایگاهها عرضه میشود که نسبت به میانگین کشوری رقم بالایی است؛ 46 درصد باقیمانده نیز با کارت شخصی انجام میگیرد.
وی افزود: براساس آمار دقیق سامانه هوشمند سوخت، حدود 49 درصد از بنزین استان با نرخ یارانهای 1500 تومان و 51 درصد با نرخ آزاد 3000 تومان عرضه میشود. در استان فارس، همچنان هدفگذاری ما رسیدن به شاخص کشوری است که طبق مصوبه، باید بیش از 90 درصد توزیع بنزین با کارت شخصی انجام شود.
سرپرست شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی فارس تاکید کرد: فرهنگسازی برای استفاده از کارت شخصی سوخت در دستور کار است و اطلاعرسانی در سطح استان برای کاهش مصرف کارت اضطراری در حال اجراست. کارت اضطراری صرفا برای شرایط خاص مانند مفقودی یا خرابی کارت شخصی در نظر گرفته شده است.
دو سوم نیاز بنزین فارس از استانهای همجوار است
وی در پاسخ به پرسشی درباره مبادی تامین بنزین استان فارس توضیح داد: یکسوم بنزین مورد نیاز استان از پالایشگاه شیراز تامین میشود و دو سوم دیگر از استانهای همجوار شامل هرمزگان، اصفهان و در برخی موارد کرمان وارد استان میشود. انتخاب مبادی تامین بر اساس ملاحظات اقتصادی، هزینه حمل و ذخیرهسازی انجام میشود و سوخت از مسیرهای دارای صرفه اقتصادی بیشتر تامین خواهد شد.
واحدیان ابوترابی درباره آمار مصرف سوخت در فارس گفت: در هفتماهه نخست سال جاری، یک میلیارد و 971 هزار لیتر بنزین در استان مصرف شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9 درصد افزایش داشته است. این میزان رشد از متوسط مصرف کشوری نیز بالاتر است.
وی ادامه داد: در بخش نفتگاز غیرنیروگاهی، یک میلیارد و 658 هزار لیتر توزیع شده که 60 درصد آن مربوط به بخش حملونقل است و نسبت به مدت مشابه سال قبل ٢ درصد کاهش نشان میدهد. همچنین 374 میلیون لیتر نفتگاز نیروگاهی به ٤ نیروگاه استان تخصیص یافته که نسبت به سال گذشته 20 درصد کاهش داشته است. علت این کاهش، استفاده بیشتر نیروگاهها از گاز طبیعی است و سوخت مایع فقط در زمان محدودیت گاز بهکار میرود.
سرپرست شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی فارس اضافه کرد: در حوزه نفتکوره نیز 70 هزار لیتر توزیع شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 49 درصد رشد داشته است. در مجموع، میزان توزیع چهار فرآورده اصلی در استان 3 میلیون و 776 هزار لیتر بوده که نسبت به سال گذشته 4 درصد افزایش دارد.
وی درباره طرح انتقال فرآوردههای نفتی از طریق خطوط ریلی به شیراز نیز گفت: این طرح در حد ایده مطرحشده و اجرای آن منوط به بررسی توجیه اقتصادی و عملیاتی است. در حال حاضر با تکمیل پروژه خط لوله پارس، نیاز استان در حوزه انتقال فرآوردهها برطرف خواهد شد. محدودیت تاسیسات بارگیری مخازن در نقاط جنوبی کشور موجب میشود که انتقال از طریق خط لوله نسبت به حمل جادهای از نظر هزینه مقرون به صرفهتر باشد، اما اجرای طرح ریلی در اولویت فعلی شرکت ملی پخش نیست.
واحدیان ابوترابی با اشاره به اینکه افزونبراین، 60 متقاضی جدید برای احداث جایگاه ثبتنام کردهاند که پس از طی مراحل قانونی و تایید کارشناسی مجوز دریافت خواهند کرد؛ تاکید کرد: صدور مجوز احداث جایگاه بر اساس ضوابط سامانه صدور مجوزها و بررسی کارشناسی انجام میشود. در برخی نقاط ممکن است با احداث جایگاه جدید موافقت نشود، زیرا فاصله میان دو جایگاه میتواند بر درآمد آنها تاثیر بگذارد.
عرضه روزانه 83 هزار لیتر سوخت هوایی در سه فرودگاه استان
سرپرست شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه فارس، با اشاره به اقدامات انجامشده در حوزه زیرساختهای سوخترسانی استان، گفت: میزان مصرف سوخت در سالهای گذشته به گونهای نبوده که توجیه اقتصادی برای ایجاد خط لوله انتقال فرآوردهها از مبادی تامین تا انبارهای فارس وجود داشته باشد.
وی عنوان کرد: در حوزه سوخترسانی هوایی اقدامهای مهمی در ماههای اخیر انجام شده است؛ با توجه به مشکلات چندین ساله فرودگاه لامرد در زمینه سوختگیری، تعمیرات اساسی مخازن این فرودگاه با هزینهای بالغبر 700 میلیون تومان انجام و مجددا به بهرهبرداری رسیده است.
به گفته واحدیان ابوترابی، بهطور میانگین روزانه 83 هزار لیتر سوخت هوایی در سه فرودگاه استان فارس عرضه میشود که نسبت به سال گذشته روندی پایدار و مطلوب داشته است.
وی در پاسخ به پرسشی درباره تفاوت قیمت سوخت هوایی و احتمال سوختگیری برخی خطوط هوایی خارجی در ایران برای بهرهمندی از نرخ پایینتر گفت: در تمامی فرودگاههای جهان تفاوتهایی در هزینه خدمات وجود دارد؛ برخی فرودگاهها هزینه خدمات پروازی بالاتری دارند و برخی پایینتر؛ در ایران نیز نرخ سوخت هوایی طبق مصوبات دولت تعیین میشود.
سرپرست شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی فارس تصریح کرد: با وجود مزیت قیمتی، خلبانها هرگز با باک خالی وارد فرودگاه نمیشوند، زیرا استانداردهای بینالمللی ایمنی اجازه چنین ریسکی را نمیدهد. هواپیماها همواره باید ذخیره سوخت کافی برای پرواز تا مقصد و در صورت نیاز فرود در فرودگاه جایگزین را داشته باشند.





