افتتاح کنسولگری چین در بندرعباس| نظر کارشناسان اقتصادی چیست؟

سرکنسولگری چین در بندرعباس از امروز فعالیت خود را آغاز می‌کند، اما این مسئله تا چه میزان می‌تواند سبب توسعه و رونق اقتصادی و تحول در روابط تجاری دو جانبه میان ایران و چین شود؟
- اخبار استانها -

به گزارش ایران اکونا به نقل از خبرگزاری تسنیم از بندرعباس ، در راستای اجرایی شدن برنامه جامع همکاری‌های 25 ساله ایران و چین امروز سرکنسولگری چین در بندرعباس با حضور چانگ هوآ سفیر جمهوری خلق چین در تهران و مجیدرضا حریری ریاست اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین و اعضاء هیئت نمایندگان اتاق بندرعباس افتتاح خواهد شد. 

در جریان سفر معاون نخست وزیر چین به ایران در هفته گذشته 16 تفاهم نامه در چارچوب سند همکاری امضاء شد و همکاری‌های دو کشور در زمینه انرژی، سرمایه گذاری، همکاری‌های مالی و گمرکی، گسترش صادرات ایران و چین بویژه در اقلامی چون زعفرات، مرکبات، آبزیان و .. آغاز شده است. 

حجم تجارت ایران و چین در سال 1400 مجموعا 27 میلیارد دلار بوده و در 7 ماهه نخست سال‌جاری میزان مبادلات دوجانبه به 20 میلیارد دلار رسیده که پیش بینی می‌شود در پایان امسال میزان روابط تجاری دوجانبه 30 میلیارد دلار باشد.

در حال حاضر شاهد رشد 67 درصدی صادرات به کشور چین هستیم و رشد آبزیان 80 درصد است چین ظرفیت سالانه 1 میلیون تن میگو از ایران را دارد که ما در سال گذشته تنها 32 هزار تن صادر کردیم. 

این مسئله موجب شد تا افتتاح سرکنسولگری چین در بندرعباس را از منظر استاتید و فعالان اقتصادی استان هرمزگان مورد بررسی قرار دهیم تا از میزان اهمیت این مسئله بیشتر آگاه شویم. 

افتتاح سرکنسولگری نقطه عطفی در گسترش روابط تجاری ایران و چین است

محمد رضا صفا رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی هرمزگان در همین زمینه گفت: افتتاح کنسولگری چین در استان هرمزگان به عنوان دروازه طلایی اقتصاد کشور نقطه عطفی در گسترش مراودات تجاری استان با این کشور است. 

صفا در این رابطه اظهار داشت: در حال حاضر شاهد رشد 67 درصدی صادرات به کشور چین هستیم و افتتاح این کنسولگری به درک متقابل و عمیق تری میان دو کشور می انجامد.

وی افزود: افزایش تعاملات بین استان هرمزگان و چین و به دنیال آن تسهیل فرآیند های صدور ویزا و اعطای امتیازات خاص به تجار در راستای شناسایی بیشتر بازارهای هدف از مزایای راه اندازی این کنسولگری در استان است.

تجارت ایران و چین 30 میلیارد دلار می شود

صفا تاکید کرد: دستیابی محصولات استان به بازارهای هدف و جذب سرمایه گذار از اهداف نخست اتاق بازرگانی هرمزگان است و چین نیز بازار مهمی برای محصولات استان محسوب می شود که دستیابی کارشناسی شده به آن می تواند جهش بسیار خوبی در اقتصاد استان فراهم آورد.

مسئولان اقتصادی کشور موازنه تجاری دوجانبه را به نفع ایران تغییر دهند 

محمد محبی استاد اقتصاد دانشگاه هرمزگان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با پر اهمیت برشمردن افتتاح کنسولگری چین در بندرعباس و توسعه روابط تجاری و اقتصادی استان اظهار داشت: مهمترین وظیفه کنسولگری ایجاد روابط تجاری، سرمایه گذاری، واردات و صادرات و جذب سرمایه گذاری خارجی است و به همین دلیل اغلب دفاتر کنسولگری ها را در شهرهای اصلی، پر جمعیت و مراکز فعالیت اقتصادی مستقر می کنند.

وی افزود: وجود ارتباط نهادی ساختارمند بین استان هرمزگان بعنوان یکی از مهمترین قطعات پازل برنامه های توسعه اقتصادی کشور و کشور بزرگ چین می تواند باعث بهره گیری موثر از ظرفیت‌های بالقوه استان شود، مهمترین فایده کنسولگری در یک استان می تواند کاهش هزینه های مبادله به‌دلیل کاهش هزینه های اطلاعات باشد.

استاد دانشگاه هرمزگان گفت: در صورت اجرایی شدن قرارداد بزرگ اقتصادی چین با جمهوری اسلامی ایران حضور فعالان اقتصادی چینی در مناطق مختلف استان بویژه جزایر استان افزایش خواهد یافت و برای کشور چین ایجاد کنسولگری در بندرعباس ضروری بود.

وی تصریح کرد: به نظر می آید در حال حاضر چینی ها زمینه استفاده بیشتری از ایجاد نمایندگی دارند و در صورت عدم برنامه ریزی از سوی ما ممکن است موازنه تجاری به نفع کشور مهمان تقویت شود اما برای ایجاد زمینه معاملات برد- برد لازم است چند مسئله مورد توجه قرار گیرد. 

محبی گفت: در مرحله اول نیاز است مدیران و فعالان اقتصادی استان از این موضوع به عنوان یک فرصت بهره گیری نمایند و ترتیبی اتخاذ شود تا ظرفیت بازار چین برای محصولات صادراتی کشور و بویژه استان هرمزگان مطالعه و بررسی دقیق شود.

وی ادامه داد: در مرحله بعد هم تاسیس اتاق بازرگانی یا اتاق همکاری‌های اقتصادی استان هرمزگان در چین می تواند گامی مهم در ایجاد موازنه اطلاعاتی در حیطه فعالیت‌های اقتصادی باشد.

استاد اقتصاد دانشگاه هرمزگان اظهار داشت: اجرای قرارداد اقتصادی بین دو کشور و به تبع آن حضور فعالین اقتصادی چین در استان می تواند هزینه های روانی انتقال سرمایه از سمت چین به استان هرمزگان را به غیر از موارد موجود در قرارداد مذکور کاهش داده و وجود کنسولگری نیز به سرمایه چینی جرات و فرصت حضور در پروژه های استانی را خواهد داد و برای این امر باید برنامه ریزی مناسبی انجام دهیم.

وی افزود: در صورت استفاده مناسب از این فرصت ها، مزیت‌های سرمایه گذاری داخلی و یا خارجی در حوزه اقتصاد گردشگری و هتل‌داری بروز می‌شود سیاست‌گذاران استانی به این بخش مهم نیز توجه داشته باشند و چشم اندازی مناسب برای این امر طراحی نموده و برای تحقق آن برنامه داشته باشند.

وی استفاده از تجربیات علمی میان دو کشور را یکی فواید ایجاد کنسولگری برشمرد و گفت: یکی از مزیت‌های وجود نمایندگی چین در استان امکان تقویت دیپلماسی علمی است که مراکز دانشگاهی از این ظرفیت باید استفاده کنند.

اگر خوشت اومد لایک کن
1
آخرین اخبار