باشگاه خبرنگاران جوان؛ مریم رضایی - محمدرضا رضایی کوچی در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به اعتراضات اخیر کامیون داران نسبت به وضعیت شغلی و معیشتی باید اذعان کرد خیلی از مطالبی که مطرح میکنند به حق است؛ برخی از مشکلات آنها باید توسط دستگاههای مربوطه از گذشته تا به حال حل و فصل میشده که متاسفانه هیچ گاه ریشهای این مشکلات حل نشده است.
او افزود: با توجه به موارد فوق این بار تصمیم گرفتیم موضوعات مربوط به رانندگان از سوخت، قطعات، بیمه و هر موردی که مربوط به معیشت ایشان میشود به صورت دقیق احصا شود و در قالب یک طرح دو فوریتی در مجلس مطرح گردد تا یک بار برای همیشه مشکلات این صنف زحمتکش حل شود.
نماینده جهرم و خفر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات رانندگان، ابتدا به مساله سوخت پرداخت و موضوع سوخت سه نرخی را مطرح نمود و گفت: راننده محاسبه میکند سوختی که به او تعلق گرفته متناسب با پیمایش وی نیست و حدود ۳۰ درصد کم میآورد که یکی از علتهای اصلی اعتراضات این بوده است.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما پیشنهاد دادیم جدول تخصیص سوخت واقعی شود یعنی گفتیم راننده چرا باید از نرخ دوم استفاده کند اگر واقعا نخواهد تخلف کند؟ که البته عوامل بسیاری در این محاسبه دخیل هستند. برای نمونه کامیونی که بیست سال عمر کرده با کامیونی که ۵ سال از ساخت آن گذشته از نظر مصرف سوخت بسیار متفاوت است و یا نوع و برند کامیون، کیفیت جاده، توقفات جادهای، ترافیکها و صدها مورد دیگر که در مصرف سوخت دخالت دارند.
رضایی کوچی تاکید کرد: تمام این موارد و شاخصها باید دقیق محاسبه شود تا میزان مصرف گازوییل برای راننده به دست آید که در این راستا به اعتقاد بنده شاخصها باید به گونهای تنظیم شود که نیاز به نرخ دوم نیز نباشد.
رضاییکوچی به نحوه تخصیص سوخت بر اساس پیمایش اشاره کرد و گفت: جدولی که سالها پیش برای تعیین میزان سهمیه سوخت کامیونداران تدوین شده بود، اکنون منسوخ شده و دیگر پاسخگوی شرایط فعلی نیست. متغیرهایی مانند عمر خودرو، وضعیت جادهها و کیفیت خودرو در مصرف سوخت مؤثرند. اکنون در حال تدوین طرحی جدید هستیم تا نحوه تخصیص سوخت واقعبینانهتر و منطبق با شرایط روز باشد.
او ادامه داد: متأسفانه مسئولیت تعیین سهمیه سوخت بر اساس پیمایش، به اشتباه در آییننامه دولت به وزارت صمت سپرده شده، در حالی که باید در اختیار وزارت نفت یا سازمان راهداری باشد. این موضوع قرار است در قالب یک طرح دوفوریتی اصلاح شود.
این نماینده مجلس در ادامه به موضوع دیگری در این راستا که مطالبه جدی کامیون داران است اشاره کرد و گفت: موضوع بعدی بحث حق بیمه رانندگان است که ۲۷ درصد سهم راننده بود که از این میزان ۱۳ و نیم درصد را خودش متقبل شده و نصف دیگر را دولت. اما حالا آمدهایم از ۱۳ و نیم درصد دولت چند درصد دیگر را نیز به راننده تحمیل کردیم یعنی بر هزینه حق بیمه راننده اضافه شده که پرداخت این مبلغ برای راننده مشکل است.
او ادامه داد: متاسفانه سازمان تامین اجتماعی در این راستا پیش بینی لازم را نکرده بود که در طرح دو فوریتی که در دستور کار است این موضوع نیز با تامین اجتماعی حل و فصل خواهد شد.
به گفته رضایی حدود ۲۰۰ هزار راننده فاقد بیمه هستند که با همکاری سازمان تأمین اجتماعی، مقرر شده بخشی از هزینه بیمه از محل بارنامهها و بخشی از منابع هدفمندی یارانهها تأمین شود تا این افراد نیز تحت پوشش قرار گیرند.
رضایی کوچی به مطالبه دیگر رانندگان یعنی به روزرسانی قیمتها نیز اشاره داشت و گفت: راننده میگوید هر ۶ ماه باید هزینههای ما شامل خرید قطعات و لوازم یدکی و... به روزرسانی شود که با توجه به تورم موجود و گرانی لحظهای اجناس، حرف حساب است و باید برای آن چارهای اندیشید.
رئیس کمیسیون عمران تصریح کرد: قیمت فعلی کرایه حمل بار نیز باید بهروز شود؛ لذا مقرر شد سازمان راهداری با نمایندگان صنفی رانندگان نشستهایی برگزار کرده و نرخها را بر اساس هزینههای جاری از جمله افزایش قیمت قطعات و لاستیک، بهروزرسانی کند.
او افزود: ما به سازمان راهداری گفتیم با نماینده رانندهها نشستی بگذارند و ضمن شنیدن سخنان ایشان، برای این موضوع مهم راهکار ارائه دهند که به اعتقاد بنده باید این موضوع را به اتحادیه رانندگان واگذار کنیم.
رضایی کوچی در جمع بندی سخنان خود بیان داشت: این مسائلی که اشاره شد مشکلات اساسی رانندهها بود که به اعتقاد بنده باید وقت میگذاشتیم و آنها را ریشهای حل و فصل میکردیم، اما متاسفانه هر بار که رانندگان اعتراض میکنند، تصمیمی عجولانه به صورت مسکن گرفته میشود که طبیعتا در دراز مدت مشکلات را حل نخواهد کرد.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در عین حال بیان داشت: در کنار مسائلی که مطرح شد، رانندگان با مشکلات دیگری نیز مواجه هستند که همچون استخوان لای زخم مانده و هیچ کس هم برای حل آنها اقدامی نکرده و موجبات نارضایتی شدید رانندگان را نیز فراهم نموده است.
او به مصداق مشکل فوق نیز اشاره داشت و گفت: برای نمونه هزینهای که در بنگاهها در قالب حق بارنامه از رانندگان اخذ میشود، یکی از دلایل نارضایتی ایشان است. گاهی مبلغی که از راننده اخذ میکنند بسیار زیاد است و هیج گونه نظارت بر این موضوع نیست که این مسائل نیز باید حل و فصل شود.
به گفته رضایی کوچی در مجموع ۸۰ تا ۹۰ درصد مطالبات نمایندگان و فعالان این حوزه در کمیسیون بررسی و برای آنها راهحل عملیاتی تدوین شده است.
رضایی کوچی در پایان نیز اظهار داشت: وقتی ما با رانندهها با مهربانی و روی خوش سخن میگوییم و برای حل مشکل آنها قدم بر میداریم آنها میپذیرند، همراهی میکنند و حتی کمک نیز میدهند. ما مدیون زحمات رانندهها هستیم، اما نباید فراموش کنیم که مشکلات ایشان را باید حل کنیم لذا امیدواریم با طرحی که هفته آینده آماده خواهیم کرد، موفق به حل مشکلات این قشر فداکار و زحمتکش شویم.