آیا حجم صادرات محصولات نانویی به یک میلیارد دلار خواهد رسید؟!

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو اظهار کرد: ما قصد داشتیم تا سال 1404 صادرات شرکت‌های دارای توانمندی صادرات را به عدد یک میلیارد دلار برسانیم که متأسفانه شدت یافتن تحریم‌ها، شیوع کرونا و کاهش بودجه، تحقق این هدف را با اما و اگر‌های جدی مواجه کرده است.
- اخبار اجتماعی -

به گزارش ایران اکونا به نقل از گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، یکی از اولویت‌های روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری دریافت گزارش عملکرد ستادهای 11گانه، معاونت‌ها و مراکز معاونت علمی و درک فضای موجود و اقدامات صورت گرفته طی سال‌های اخیر است تا با شناسایی نیازها و اولویت‌های موجود، اجرای برنامه‌های جدید کلید بخورد و پروژه‌های قابل اجرایی پیشین نیز سرعت بیشتری بیابد.

مدیران بخش‌های مختلف ستاد توسعه فناوری نانو به عنوان میزبانان نخست این بازدیدها، گزارشی از عملکرد و اقدامات خود در این سال‌ها ارائه کردند و از مشکلات و نیازهای خود با معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به گفت‌و‌گو نشستند.

دهقانی فیروزآبادی پس از استماع گزارش ارائه شده در این مجموعه گفت: این ستاد در زمینه توسعه علمی، عملکرد خوب و قابل قبولی داشته است. توصیه من به مدیران ستاد این است که این مدل را برای توسعه فناوری نیز به کار بگیرند و همه سازوکار‌های قانونی و حمایتی آن را تعریف و تدوین کنند.

حمایت "ستاد توسعه فناوری نانو" از پایان‌نامه‌های فناوری نانو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری

وی افزود: ستاد باید ورود مستقیم به حوزه‌های اقتدارآفرین را در دستور کار قرار دهد و دیگر عرصه‌های اجرایی را فقط سکانداری کند؛ ستاد باید به دنبال پیدا کردن چالش‌های فناورانه در کشور باشد و به معاونت علمی برای استفاده از فناوری‌های راهبردی در حل مسائل کمک کند.

رئیس ستاد توسعه فناوری نانو با تشبیه ستاد‌های 11‌گانه توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان به سوزنبانانی که ریل‌گذاری در عرصه علم و فناوری را به عهده دارند، گفت: این ستاد‌ها می‌توانند با یک جابه جایی کوچک گره بزرگی از کشور باز کنند و بازیگران زیست بوم فناوری و نوآوری را حمایت و به سمت تولید محصول و ارائه خدمات درست هدایت کنند.

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری به پیاده‌سازی مدل کار قرارگاهی بیان کرد: قرارگاه یک سازمان با دم و دستگاه‌های کلان دولتی، دفتر و امکانات ویژه نیست بلکه یک کار جهادی با در اختیار داشتن آدم‌های متخصص و تأثیرگذار است که با اقدامات مشترک و هم‌افزایی کار‌ها را به پیش می‌برند و هم‌سو و هم‌جهت با هم حرکت می‌کنند.

گزارش عملکرد "سند گسترش کاربرد فناوری نانو ایران در سال 1400" منتشر شد

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری اقدامات صورت گرفته در ستاد طی سال‌های اخیر را قابل قبول توصیف کرد و ادامه داد: جریان‌سازی و ترویج مفاهیم مرتبط با نانوفناوری در کشور عملکرد خوبی داشته و زیرساخت‌ها برای توسعه فناوری نانو را فراهم کرده است.

وی یکی از اقدامات خوب این ستاد را جریان‌سازی در حوزه علمی عنوان کرد و گفت: اکنون زمان آن رسیده که ستاد نانو به حوزه توسعه فناوری هم ورود کند و از مدل موفق خود برای توسعه علمی در زمینه توسعه فناوری هم بهره ببرد. در این مدل باید حمایت‌ها منجر به افزایش شرکت‌های دانش بنیان و نوپای مستقل و کارآمد برای رفع مسائل و چالش‌های فناورانه کشور شود.

ایران پرچم‌دار فناوری‌های جدید نانویی می‌شود

سعید سرکار، دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری نیز در این نشست، با ارائه گزارش عملکرد این ستاد گفت: ما طی این چند سال تلاش کردیم زنجیره ارزش نانوفناوری را در کشور به شکل کامل از ترویج تا توسعه منابع انسانی و تأمین زیرساخت‌ها پوشش دهد. هدف اصلی خود را هم افزایش رفاه مردم و تولید ثروت از علم و فناوری قرار دادیم.

وی افزود: برای شروع کار با چالش‌های جدی مطرح بودیم که یکی از این مشکلات، نهادینه کردن مفهوم، چرایی، اهمیت و ضرورت توسعه فناوری نانو در کشور و میان مسئولان، اساتید دانشگاهی و مردم بود. تا امروز به گونه‌ای پیش رفتیم که این جامعه کاملاً با دستاورد‌ها و ضرورت‌های نانوفناوری در زندگی خود آشنا هستند.

به گفته سرکار، ترویج نانوفناوری میان دانش‌آموزان و دانشجویان هم برنامه دیگری بود که به جد دنبال کردیم و امروز 330 نهاد ترویجی در حوزه دانش‌آموزی در کل کشور فعالیت می‌کنند و 88 آزمایشگاه نیز خدمات خود را در اختیار دبیرستان‌های کشور گذاشته‌اند.

اصلاح و تصویب چشم‌انداز 10 ساله سند ملی فناوری نانو

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه دانشجویی بیان کرد: ستاد در تلاش است تا دانشجویان را در این حوزه توانمند کند به گونه‌ای که پس از فارغ التحصیلی بتوانند شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان خود را داشته باشند. دستاورد این نوع نگاه هم شکل‌گیری 35 استارتاپ و 600 هسته فناور دانشجویی در کشور است.

وی توسعه علمی کشور در زمینه نانوفناوری را خوب ارزیابی کرد و گفت: در تلاشیم تا این دستاورد‌ها را در توسعه فناوری هم به کار ببندیم و فناوری‌هایی به دنیا عرضه کنیم که هیچ کشوری به آن دست نیافته است و ایران پرچمدار این محصولات خواهد بود.

سرکار اتصال عرضه به بازار و صنعت را هم دیگر دستاورد این ستاد عنوان کرد و اظهار کرد: در این برنامه توانمندی‌های دانش بنیان‌ها را به نیاز‌های صنعتی متصل می‌کنیم که این کار طی 5 سال منجر به دریافت 4500 تقاضای واقعی از سمت صنعت و 800 قرارداد قطعی میان فناوران و صنایع منعقد شده است.

وی همچنین بیان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قصد داشتیم تا سال 1404 صادرات شرکت‌های دارای توانمندی صادرات را به عدد یک میلیارد دلار برسانیم که متأسفانه شدت یافتن تحریم‌ها، شیوع کرونا و کاهش بودجه؛ تحقق این هدف را با اما و اگر‌های جدی مواجه کرده است.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار