سخنگوی صنعت برق مطرح کرد

«ادارات» در مسیرتولید یا خرید برق

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه وزارت نیرو به دنبال این است که با همکاری بورس انرژی تابلوی سبز را در بورس فعال کند، گفت: اگر ادارات خودشان به سمت تولید برق از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر نروند باید برق مورد نیاز را از طریق بورس تامین کنند که سازمان بورس انرژی نیز در این راستا اعلام آمادگی کرده است.

به گزارش خبرنگار«ایران‌اکونا»، مصطفی رجبی مشهدی در نشستی خبری گفت: در تابلوی سبز عرضه کنندگان نیروگاه‌های تجدیدپذیر و خریداران صنایع و اداراتی هستند که در قانون برای آنها الزام شده که یک درصد از مصرف‌شان تا پنج سال از نیروگاه‌های تجدیدپذیر تامین شود در نظر گرفته شدند.

مديرعامل شركت سهامي مديريت شبكه برق ايران افزود: اگر این بخش‌ها خودشان اقدام به تولید برق تجدیدپذیر نکنند مالکان شبکه که شرکت‌های توزیع برق هستند صنایع و ادارات و آن بخش‌هایی که ملزم به رعایت این قانون هستند می‌بایست از این طریق نیاز خود را تامین کنند و با قیمت‌هایی که در این تابلو ثبت شده هزینه آن را بپردازند.

رجبی مشهدی تاکید کرد: علاوه بر این قرار شده تا یک رینگ بین‌المللی در بورس ایجاد شود تا شرکت‌ها بتوانند در این رینگ بین‌المللی نسبت به عرضه و یا خرید برق اقدام کنند که این مسئله جزو برنامه‌های آتی بورس خواهد بود و امیدواریم به زودی این مسئله انجام شود. چرا که با توجه به موقعیت استراتژیک ایران می‌توانیم از این طریق تبادلات بین‌المللی خود را افزایش دهیم.

وی در خصوص احتمال تغییر ساعات اداری، گفت: قطعا یکی از راه‌های کاهش مصرف تغییر ساعات ادارات است و با توجه به اینکه در سال جدید ساعت تغییر نمی‌کند این مسئله حساس‌تر است و شاید در برخی از استان‌ها بیش از یک ساعت لازم باشد که این تغییر صورت بگیرد اما تا کنون درباره آن تصمیم گیری نشده و در زمان مقرر در این باره اطلاع رسانی خواهیم کرد.

سخنگوی صنعت برق همچنین از کاهش ٤٠ درصدی صادرات برق خبر داد و گفت: در زمستان، میزان واردات افزایش و صادرات کاهش می یابد به طوری که میدان واردات ٢٠ درصد رشد و میزان صادرات ٤٠ درصد کاهش یافته است.

رجبی مشهدی در خصوص آخرین وضعیت صادرات و واردات برق کشور گفت: به منظور تامین پایدار برق با کمترین سوخت مصرفی میزان صادرات را کاهش دادیم.

مديرعامل شركت سهامي مديريت شبكه برق ايران در خصوص میزان بدهی کشورها در حوزه صنعت برق به ایران، گفت: بدهی ها به صورت متداول وجود دارد، مطالبات شناور بوده و در حال تسویه است.

وی در خصوص سنکرون شدن شبکه برق با روسیه، اظهار کرد: تبادل برق با روسیه یک نوبت به صورت سنکرون انجام شد اما برای تداوم و پایداری آن، دو مسیر را دنبال می‌کنیم و باید با آذربایجان و ارمنستان ارتباطات قوی داشته باشیم.

رجبی مشهدی ادامه داد: امیدواریم در سال میلادی پیش رو این خطوط برقرار شود و ارتباط الکتریکی مستحکم تری را با روسیه داشته باشیم.

وی در خصوص میزان مصرف مازوت در نیروگاه ها گفت: در نیروگاه ها ٨٠.٦ درصد از سوخت گاز، ١١.٦ درصد از گازوییل و ٧.٨ درصد از مازوت استفاده می‌شود که در دوره سرد این عدد تغییر می‌کند.

وی ادامه داد: در فصل سرد ٥٠ درصد گاز و ٥٠ درصد سوخت مایع در نیروگاه ها استفاده می‌شود که سوخت گازوییل دو برابر مازوت مورد استفاده قرار می‌گیرد و تنها ١٥ درصد نیروگاه ها قابلیت استفاده از مازوت را دارند.

سخنگوی صنعت برق با اشاره به پایداری شبکه برق ایران گفت: تا کنون شبکه برق پایدار بوده و این در حالیست که در سال‌های اخیر در کشورهای همسایه حداقل یک نوبت شاهد خاموشی‌های بزرگ بوده‌ایم. اخیرا نیز در یکی از کشورهای همسایه این اتفاق افتاد و برای زمان طولانی قطع برق اتفاق افتاد.

رجبی مشهدی با اشاره به برنامه‌های عبور از پیک تابستان، گفت: ۱۴۰ برنامه برای عبور از پیک در نظر گرفته‌ایم که برخی مربوط به احداث و ارتقاء نیروگاه‌ها و برخی مربوط به مدیریت مصرف و توسعه شبکه است.

وی با بیان اینکه ۷۷۸۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه می‌شود که بیش از ۶۰۰۰ مگاوات مربوط به نیروگاه‌های جدید خواهد بود، گفت: ۸۵۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و ۱۸۸ مگاوات نیروگاه مقیاس کوچک را وارد مدار خواهیم کرد. همچنین برای رفع محدودیت نیروگاه‌ها به ظرفیت ۱۷۳۰ مگاوات تدابیر لازم اندیشیده شده است.

سخنگوی صنعت برق با اشاره به آخرین وضعیت تعمیرات نیروگاهی در کشور گفت: تا کنون ۶۱ درصد تعمیرات انجام شده و از ۹۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی کشور ۱۰۷ هزار مگاوات را وارد دوره تعمیرات کرده‌ایم که تا کنون پیشرفت خوبی داشته است.

رجبی مشهدی با بیان اینکه تا تابستان سال آینده سه میلیون و ۳۰۰ هزار کنتور هوشمند جدید را در بخش خانگی مشترکان پر مصرف نصب خواهیم کرد، گفت: در بخش‌های تجاری، اداری و کشاورزی تا مرز ۱۰۰ درصد هوشمندسازی پیش خواهیم رفت.

وی با اشاره به توسعه شبکه‌های انتقال برق، گفت: ۴۷ برنامه دارای اولویت در این زمینه در نظر گرفته که شامل احداث پست‌های جدید، احداث خطوط می‌شود و در این راستا به دنبال رفع مشکلات هستیم.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه در سال جاری مشترکان همکاری بسیار خوبی با صنعت برق داشتند، گفت: ۴۰ درصد مشترکان خانگی با صنعت برق همکاری کردند که مشمول پاداش شدند. بطوریکه از هر سه قبض یک قبض بستانکار شد و در نظر داریم که اینگونه برنامه‌های تشویقی را برای مشترکان خانگی ادامه دهیم و امیدواریم که شاهد همکاری روزافزون مشترکان باشیم.

رجبی مشهدی در خصوص مشارکت بخش صنعت نیز گفت: تفاهم‌نامه‌هایی را با حوزه صنعت برای احداث نیروگاه منعقد کردیم که در همین راستا در تابستان سال جاری اولین واحد با ظرفیت ۱۸۳ مگاوات وارد مدار تولید شد و برنامه‌ریزی شده تا ظرفیت نیروگاهی از این طریق به ۱۴۷۸ مگاوات تا دوره اوج بار ۱۴۰۲ برسد.

وی با بیان اینکه افزایش همکاری صنایع با بخش برق موجب افزایش تولید بخش صنعت کشور شد به گونه‌ای که در حوزه فولاد بیشترین میزان تولید را شاهد بودیم و رتبه اول جهان به این بخش اختصاص یافت و در مجموع میزان تولید صنایع ۱۵ درصد افزایش یافت.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه قطعی برق ادارات در فصل زمستان اتفاق نیفتاد اما با شرکت گاز هماهنگ بودیم تا در بخش‌هایی که محدودیت گازی اعمال می‌شود برق را جایگزین نکنند.

رجبی مشهدی با اشاره به برنامه ریزی‌های صورت گرفته برای جایگزینی نیروگاه کلاس F با نیروگاه قدیمی بعثت گفت: منتظر اخذ مجوز از سازمان محیط زیست هستیم و قرار است که این سازمان بازدیدی را از این نیروگاه داشته باشد و بطور کلی هدف ما این است که راندمان نیروگاه افزایش پیدا کند و با انجام این کار نیز راندمان نیروگاه به بیش از ۵۰ درصد می‌رسد در حالیکه اکنون راندمان نصف این عدد است.

وی افزود: ظرفیت تولید در تهران کمتر از مصرف بوده و با توجه به اینکه استان تهران، البرز و قم از برق تولیدی این نیروگاه استفاده می‌کنند ناچار به دریافت برق از مناطق مجاور برای تامین این بخش‌ها هستیم. به همین دلیل افزایش راندمان این نیروگاه در اولویت است.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه امسال تابستان سه درصد اوج بار افزایش مصرف داشته، گفت: برای سال آینده سه سناریو افزایش مصرف ۳ درصد، ۴.۵ درصد و ۶ درصد را پیش بینی می‌کنیم. به همین دلیل با تدوین برنامه‌های مختلف در حوزه افزایش ظرفیت و مدیریت مصرف به دنبال تامین برق هستیم. طبق برآوردهای صورت گرفته ۴.۵ درصد رشد حدود ۷۲ هزار و ۵۰ مگاوات می‌شود.

سخنگوی صنعت برق با اشاره به آخرین وضعیت تبادل برق با کشور ترکیه گفت: برنامه ریزی شده تا در تابستان سال آتی از طریق بخش خصوصی تبادل انرژی را با کشور ترکیه داشته باشیم. تست ۴۰۰ مگاوات انجام شده اما امکان تبادل ۶۰۰ مگاوات وجود دارد.

اگر خوشت اومد لایک کن
1
آخرین اخبار