20 پروژه دانش‌بنیان با بازار 94 هزار میلیاردی تعریف شد

دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور در توسعه بازار دانش‌بنیان از تعریف 20 پروژه اولویت‌دار با پیش‌‏بینی ایجاد بازاری معادل 94 هزار میلیارد تومان در دفتر توسعه اقتصاد و امور توسعه بازار دانش‌‎بنیان خبر داد.
- اخبار اجتماعی -

به گزارش ایران اکونا به نقل از گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، رضا سلطانعلی‌زاده؛ دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور اظهار کرد: طبق بررسی‌های انجام شده از بین حدود 10 هزار شرکت دانش‌بنیان موجود، بالغ بر 6 هزار شرکت، نوپا هستند و با سرمایه و نیروی انسانی محدود فعالیت می‎‌‌کنند. همچنین بالغ بر 1500 شرکت با فروش بالای 100 میلیارد تومان و 120 شرکت با فروش بالغ بر 200 میلیارد تومان، یک میلیون دلار صادرات و بالای 200 نفر نیروی انسانی فعالیت دارند.

وی با تأکید بر اینکه تنها راه رشد شرکت‎‌های نوپا، ایجاد بازار است، عنوان کرد: در صورتی که برای این شرکت‎‌‌ها پروژه متناسب با توانشان تعریف شود به مرور زمان توسعه پیدا خواهند کرد. از سوی دیگر این شرکت‌‌‎های نوپا با وجود سرمایه و نیروی انسانی محدود، امکان ایجاد بازار نخواهند داشت.

دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور در توسعه بازار دانش‌بنیان با بیان اینکه بازار به چهار دسته شامل، مجموعه‌های حاکمیتی، مجموعه‌‌های دولتی، بخش‌‏های نیمه‌خصوصی و بخش خصوصی تقسیم می‌شود، افزود: پس از بررسی‌های انجام شده، مشخص شد بزرگترین بازار کشور را دولتی‎ها در دست دارند که این امر برخلاف سایر کشورهای دنیا است. در این زمان ما به سمت شرکت‎های دولتی برای ایجاد بازار شرکت‎‌های خصوصی رفتیم و مشخص شد دولتی‌‎ها به دلایل متعدد از جمله عدم ارائه ضمانت‎نامه، عدم تجربه کار، محدودیت‏‌های قانونی، مقایسه با شرکت‎های خارجی از لحاظ کمی و کیفی و ... به شرکت‎‌های دانش‌بنیان خصوصی بازار نمی‎دهند.

افزایش صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان به 1.5 میلیارد دلار

سلطانعلی‌‎زاده خاطرنشان کرد: در این نقطه به این نتیجه رسیدیم که باید معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری ورود پیدا کرده و با ایجاد بازار و در اختیار قراردادن آن به شرکت‎های دانش‌‏بنیان کمک کند.

گسترش همکاری شرکت‎‌های دانش‌بنیان‌ با صنعت نفت

وی وزارت نفت را در این حوزه پیشتاز توصیف کرد و گفت: با توجه به باوری که به ظرفیت و توان دانش‎بنیان‌ها داشتیم یک مدل تهیه کردیم که اگر دستگاهی به هر دلیل نتواند به دانش‎بنیان‎ها بدون واسطه اطمینان کند، معاونت علمی ریسک کار را بپذیرد.

سلطانعلی‌زاده ادامه داد: در نتیجه ما 23 موضوع را درباره اینکه چطور می‌توانیم با وزارت نفت همکاری داشته باشیم بررسی کردیم؛ از این 23 موضوع، تعداد 7 تجهیز گلوگاهی در صنعت نفت انتخاب و در نتیجه یک توافق‎نامه به ارزش دو میلیارد دلار امضا شد.

وی خاطرنشان کرد: اگر با اجرای این پروژه‌ها، توسعه بازار به نحو درست شکل بگیرد، بازاری به ارزش 2 میلیارد دلار محقق خواهد شد؛ زیرا روی موضوعات استراتژیکی دست گذاشته شده است که باتوجه به ظرفیت و توان داخل، ارزش افزوده بالایی را ایجاد خواهد کرد.

وی اذعان کرد: بومی‌سازی تجهیز حفاری هدایت‌پذیر RSS، بومی‌‎سازی فناوری لوله مغزی سیار Coiled tubing (ct)، بومی‌سازی فناوری مایع‌سازی گاز طبیعی mini-LNG، بومی‌سازی لوله‌های CRA چاه‌های نفت و گاز و بومی‎سازی دکل‌های حفاری آب‌های کم عمق از پروژه‌‏های تعریف شده در توافق‎نامه همکاری مشترک وزارت نفت و معاونت علمی در زمینه بومی‌سازی تجهیزات و فناوری‌های گلوگاهی صنعت نفت بود.

 سلطانعلی‌زاده در خصوص آخرین وضعیت پروژه‌‏های ذیل توافق‌‏نامه همکاری در خصوص اقلام گلوگاهی گفت: در حال مذاکره با بخش خصوصی برای احداث mini-LNG هستیم که با یک مجموعه توافق‌های اولیه صورت گرفته است. در بحث بومی‌سازی فناوری لوله مغزی سیار هم به روزرسانی نیاز شرکت ملی نفت ایران و شرکت‎‌های تابعه برای موضوع CT به جهت انعقاد قرارداد خرید با شرکت فالیز پژوهش فارس و انعقاد قرارداد خرید خدمت با کنسرسیوم بخش خصوصی و جهاد دانشگاهی شریف پیگیری شده است.

وی افزود: در زمینه بومی‌سازی لوله‌های CRA چاه‌های نفت، اطلاعات تکمیلی دریافت و ارزیابی شده و ضمن بازدید از ظرفیت و توانمندی دو شرکت منتخب فرخوان CRA در حال جمع‌بندی و تصمیم‌گیری در مورد حمایت از آنها و انعقاد شرکت ملی نفت ایران با این دو شرکت هستیم.

سلطانعلی زاده از پیگیری مذاکره با شرکت‎های مختلف سرمایه‌گذار در حوزه نفت و گاز برای مشارکت در پروژه RSS و استفاده از اعتبار مالیاتی این شرکت‎ها در این پروژه خبر داد و تصریح کرد که یک شرکت در مرحله نهایی برای انعقاد توافق‎نامه قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه در ادامه، توافق‎نامه همکاری مشترک وزارت نفت و معاونت علمی در زمینه بومی‌سازی تجهیزات و فناوری‌های گلوگاهی صنعت نفت یک توافق‎نامه دیگر در زمینه تامین سوخت پشتیبان (SNG) صنایع در فصول سرد سال با وزارت نفت منعقد شد، بیان کرد: احداث سامانه بومی سوخت پشتیبان SNG در محل کارخانه ورق خودرو چهارمحال و بختیاری و کارخانه تولید نورد و لوله سپنتا اهواز از پروژه‌‏های تعریف شده در این توافق‌نامه است؛ همچنین، باتوجه به برنامه زمان‎بندی پروژه‎ها و اقدامات صورت گرفته، پیش‌بینی می‎‌شود پروژه‎های مذکور تا پیش از فرارسیدن ماه‎های سرد سال 1403 به بهره‎برداری برسد.

گسترش همکاری شرکت‌های دانش‎‌بنیان‌ با وزارت صنعت، معدن و تجارت

دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در توسعه بازار دانش‌بنیان اذعان کرد: هوشمندسازی اکتشاف و بهره‎برداری معادن و بومی‎سازی ماشین آلات معدنی (دامپ تراک)، بومی‎سازی خطوط تولید و توسعه محصولات نوین در صنایع غذایی، تکمیل زنجیره ارزش و تعمیر و نگهداری در صنعت هوایی، ریلی، دریایی و مترو و توسعه فناوری‌های حوزه آب و انرژی با هدف کاهش مصرف منابع (ZLD و EDR) از جمله پروژه‌‏های تعریف شده در راستای توافق‌نامه‌ همکاری راهبردی فی‌مابین وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‎بنیان ریاست جمهوری هستند.

سلطانعلی‎زاده خاطرنشان کرد: اقدامات انجام‌شده در این زمینه تا به امروز شامل تشکیل کمیته‌های فنی و تخصصی ذیل کمیته راهبری، تعریف ابعاد دقیق فنی و اقتصادی موضوعات گلوگاهی و تعیین بهره‌بردار و متقاضی هر موضوع، انتشار فراخوان شناسایی فناوران برای دو موضوع دامپ تراک و هوشمندسازی معادن، انجام ارزیابی تخصصی و تهیه گزارش ارزیابی برای هر موضوع، انتخاب شرکت‎های منتخب برای دامپ تراک، انعقاد قرارداد موضوع دامپ تراک با تیم منتخب و تعریف حمایت‌های معاونت علمی و وزارت صمت برای دامپ تراک و هوشمندسازی معادن بوده است.

وی افزود: مذاکره با بخش خصوصی برای فراخوان بومی‎سازی تجهیزات صنعت نوشیدنی، مذاکره با شرکت‎های هلدینگ تاپیکو برای فراخوان (ZLD و EDR)، پیگیری به‌روزرسانی اقدامات وزارت صمت برای موضوعات متعهد شده در توافق‌نامه، بررسی و ارزیابی محصولات دانش‎بنیان و مشخص نمودن کد تعرفه متناسب با آنها، جهت معرفی به وزارت صمت و برای اصلاح کد تعرفه واردات محصولات مشابه با منشا خارجی در دست اقدام است.

به گفته وی، سرمایه گذاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در این پروژه، 2 هزار میلیارد تومان و حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز 2 هزار میلیارد تومان است.

بازار حمایت شده را در اختیار شرکت‎های دانش‌بنیان قرار می‌دهیم

وی ضمن بیان اینکه پس از انتشار فراخوان از سوی معاونت علمی، نوبت شرکت‎های دانش‌بنیان است که با بهره‎گیری و یا ارتقای ظرفیت‌های خود برنامه‎ریزی لازم برای مشارکت در پروژه‎ها را انجام دهند، ادامه داد: مسئله مهم در انتخاب پروژه برای شرکت‎های دانش‎بنیان این است که موضوع منتخب در راستای نقشه‌راه شرکت باشد.

سلطانعلی‌زاده با اشاره به اینکه پس از انجام نخستین پروژه که با حمایت معاونت علمی و فناوری در اختیار شرکت‌‎های دانش‌بنیان قرار می‌گیرد، باقی پروژه‌‏ها به عملکرد خود شرکت بستگی دارد؛ افزود: اگر محصول تولید شده در پروژه اول از لحاظ کمی و کیفی مورد تایید باشد، شرکت پروژه‌‏های بعدی را نیز به دست خواهد گرفت و از این طریق بازار و کسب‎وکار خود را توسعه و رشد می‎دهد.  

دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در توسعه بازار دانش‌بنیان در پایان تصریح کرد: تا امروز 20 سند پروژه اولویت‏‎دار در دفتر توسعه اقتصاد و امور توسعه بازار دانش‌بنیان با سرمایه‎‌گذاری 15 هزار و 800 میلیارد تومان تعریف شده است که پیش‌‏بینی می‏‌شود با اجرای این پروژه‌ها بازاری معادل 94 هزار میلیارد تومان ایجاد و بالغ بر هزار و 700 نفر اشتغال‌‎زایی صورت خواهد گرفت.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار