نگاهی به عملکرد بورسهای جهانی در ماه دسامبر

بازدهی بیشتر شاخص های مهم بورسی در ماه دسامبر مثبت بوده است.

 ماه دسامبر شامل رخدادهای مهمی بود که بر عملکرد بازارهای جهانی تاثیر به سزایی داشتند. آخرین ماه میلادی در حالی به پایان می رسد که قرار است در آمریکا دولت جو بایدن سر کار بیاید و بیشتر فعالان بازار انتظار دارند یکی از اولویت های اصلی دولت وی بازسازی روابط با کشورهای اروپایی باشد. با این حال بایدن گفته است قصد ندارد فورا در سیاست خصمانه دولت ترامپ در قبال چین تغییرات زیادی را ایجاد کند و احتمالا اختلافات تجاری دو اقتصاد نخست جهان در سال ۲۰۲۱ نیز به قوت خود باقی خواهد ماند هر چند که احتمال تشدید تنش ها نیز کم است. جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر موفق شد تا رقیب جمهوری خواه خود و رییس جمهور فعلی- دونالد ترامپ را شکست دهد و با کسب ۳۰۶ رای الکترال راهی کاخ سفید شود. 


وقایع مهم این ماه


برگزیت: سرانجام پس از گذشت چهار سال از رای مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا، لندن و بروکسل بر سر جزییات روابط آینده خود به توافقات اولیه دست پیدا کردند. بدین ترتیب ریسک برگزیت بدون توافق تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است هر چند هنوز احتمال بروز اختلافاتی بر سر جزییات توافق وجود دارد. بوریس جانسون- نخست وزیر انگلیس و اورسلا فون در لین- رییس کمیسیون اروپا پس از دیدار با یکدیگر در کنفرانسی خبری حضور یافته و اعلام کرده اند این توافق به نفع هر دو طرف خواهد بود و همکاری نزدیک دو طرف ادامه می یابد. این توافق برای اجرایی شدن نیازمند تصویب در پارلمان اروپا و مجلس انگلیس خواهد بود. 


تورم آمریکا: آخرین داده از متوسط نرخ تورم بزرگ‌ترین اقتصاد جهان (تا پایان نوامبر) حاکی از آن است که تورم بدون تغییر نسبت به دوره مشابه منتهی به ماه قبل به سطح ۱.۲ درصد رسیده است.این نرخ تورم که ۰.۱ درصد کمتر از نرخ مورد انتظار قبلی و کمترین سطح تورمی ثبت شده در آمریکا در سه ماهه اخیر بوده، بیش از همه تحت تاثیر افزایش قیمت بخش مواد غذایی قرار گرفته؛ به گونه ای که تورم این بخش به ۳.۷ درصد رسیده است. پس از آن نیز مراقبت های درمانی با تورم ۱.۹ درصد قرار گرفته است.


گزارش آنکتاد از اقتصاد جهان: کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل در گزارشی پیش بینی کرد تحت تاثیر شیوع کرونا و اخلال جدی در زنجیره تامین جهانی، متوسط رشد اقتصادی کشورهای جهان در سال جاری به منفی ۵.۶ درصد برسد که در صورت تحقق، بدترین عملکرد از زمان بحران مالی در سال ۲۰۰۹ تاکنون محسوب می شود. این گزارش اگرچه هنوز گزارش ناامید کننده ای محسوب می شود اما نسبت به پیش بینی قبلی منفی ۹ درصدی، بهبود نسبی یافته است.


تورم اروپا: طبق اعلام مرکز آمار اتحادیه اروپا، متوسط نرخ تورم در ۱۹ کشور عضو منطقه یورو در دوازده ماه منتهی به نوامبر با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به رقم مشابه منتهی به ماه قبل به منفی ۰.۳ درصد رسید تا نرخ تورم بیش از پیش از سطح دو درصدی هدف‌گذاری شده توسط بانک مرکزی این منطقه فاصله بگیرد. در سطح اتحادیه اروپا این نرخ به طور متوسط ۰.۲ درصد بوده که از ماه قبل ۰.۱ درصد کمتر شده است.


بسته حمایتی جدید کرونایی در آمریکا: رهبران دو حزب دموکرات و جمهوری خواه در کنگره آمریکا اعلام کردند که بر سر اجرایی شدن بسته دوم حمایتی از اقتصاد این کشور در برابر پیامدهای کرونا توافق حاصل شده است. پیش از این دموکرات ها خواهان تخصیص حدود دو تریلیون دلار اعتبار و جمهوری خواهان خواهان تخصیص حدود ۴۰۰ میلیارد دلار اعتبار در بسته حمایتی جدید شده بودند. در بسته جدید به هر شهروند آمریکایی ۶۰۰ دلار پرداخت خواهد شد. هم چنین ۲۸۴ میلیارد دلار اعتبار برای حمایت از کسب و کارهای کوچک و متوسط تخصیص داده خواهد شد. 


برآورد فدرال رزرو از وضعیت اقتصادی آمریکا: بانک مرکزی آمریکا با انتشار گزارشی اعلام کرد که شرایط نسبت به پیش بینی قبلی این نهاد بهتر شده است اما نباید انتظار پایان بحران اقتصادی را تا پایان امسال داشت. این نهاد رشد اقتصادی امسال آمریکا را منفی ۲.۴ درصد پیش بینی کرده است که نسبت به برآورد قبلی در ماه سپتامبر ۱.۳ درصد بهبود داشته است. در سال آینده رشد اقتصادی آمریکا طبق پیش بینی این گزارش ۴.۲ درصد خواهد بود که از گزارش قبلی ۰.۲ درصد بیشتر شده است. پیش بینی می شود نرخ بیکاری امسال ۶.۷ درصد باشد که در سال اینده این رقم به پنج درصد کاهش پیدا خواهد کرد. 


کرونا: پس از مدت ها انتظار سرانجام روند واکسیناسیون عمومی در بسیاری از کشورهای جهان آغاز شده است و انتظار می رود تا پایان فصل بهار گروه های حساس و کادر درمانی در بسیاری از کشورها واکسینه شده باشند. 


تاکنون بیش از ۸۰ میلیون و ۶۴ هزار و ۵۷۴ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین یک میلیون و ۷۵۴ هزار و ۸۶۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۳۳۷ هزار و ۶۴۴ نفر، برزیل با ۱۹۰ هزار و ۱۴۵ نفر، هند با ۱۴۷ هزار و ۳۷۹ نفر، مکزیک با ۱۲۱ هزار و ۱۷۲ نفر و ایتالیا با ۷۱ هزار و ۳۵۹ نفر بوده است.


بورس آمریکا  


۱- شاخص داوجونز اینداستریال اوریج


آخرین ارتفاع شاخص: ۳۰ هزار و ۱۹۹.۸۷


بازدهی ماهانه: مثبت ۱.۱ درصد


۲- شاخص نزدک کامپوزیت 


آخرین ارتفاع شاخص: ۱۲ هزار و ۸۰۴.۷۳


بازدهی ماهانه: مثبت ۵.۸۷ درصد


۳- شاخص اس اند پی ۵۰۰


آخرین ارتفاع شاخص: ۳۷۰۳.۰۶ 


بازدهی ماهانه: مثبت ۲.۰۲ درصد


۴- شاخص نیویورک کامپوزیت


آخرین ارتفاع شاخص: ۱۴ هزار و ۳۸۲.۵۰


بازدهی ماهانه: منفی ۰.۱۱ درصد


بورس‌های اروپایی


۱- شاخص فوتسی ۱۰۰ لندن


آخرین ارتفاع شاخص: ۶۵۰۲.۱۱ 


بازدهی ماهانه: مثبت ۱.۷۴ درصد


۲- شاخص دکس فرانکفورت


آخرین ارتفاع شاخص: ۱۳ هزار و ۵۸۷.۲۳ 


بازدهی ماهانه: مثبت ۲.۲۲ درصد


۳- شاخص کک ۴۰ پاریس


آخرین ارتفاع شاخص: ۵۵۲۲.۰۱ 


بازدهی ماهانه: منفی ۰.۸۸ درصد


۴- شاخص ایبکس ۳۵ مادرید


آخرین ارتفاع شاخص: ۸۱۱۱.۵۰ 


بازدهی ماهانه: منفی ۰.۶۵ درصد


بورس‌های آسیایی


۱- شاخص نیک کی ۲۲۵ توکیو


آخرین ارتفاع شاخص: ۲۶ هزار و ۶۵۶.۶۱ 


بازدهی ماهانه: مثبت ۱.۳۷ درصد


۲- شاخص تاپیکس توکیو


آخرین ارتفاع شاخص: ۱۷۷۸.۴۱


بازدهی ماهانه: مثبت ۰.۶۱ درصد


۳- شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ


آخرین ارتفاع شاخص: ۲۶ هزار و ۳۸۶.۵۶ 


بازدهی ماهانه: منفی ۱.۰۶ درصد


۴- شاخص سی اس آی ۳۰۰ شانگهای


آخرین ارتفاع شاخص: ۵۰۴۲.۰۲ 


بازدهی ماهانه: مثبت ۱.۲۳ درصد


۵- شاخص اس اند پی ای اس ایکس استرالیا


آخرین ارتفاع شاخص: ۶۶۶۴.۷۷


بازدهی ماهانه: مثبت ۱.۸ درصد


(معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک تا تاریخ ۲۴ دسامبر بوده است)  


نفت


۱- وست تگزاس اینترمدیت


قیمت هر بشکه: ۴۸.۲۳ دلار


میزان تغییرات قیمتی: ۰.۲۳ درصد افزایش


۲- نفت خام برنت


قیمت هر بشکه: ۵۱.۲۹ دلار


میزان تغییرات قیمتی: ۰.۱۸ درصد افزایش


فلزات گرانبها


۱- طلا برای تحویل فوری


آخرین قیمت: ۱۸۸۳.۲۰ دلار


میزان تغییرات قیمت: ۰.۵۶ درصد افزایش


۲- نقره


آخرین قیمت: ۲۵.۹۱ دلار


میزان تغییرات قیمت: ۰.۰۵ درصد کاهش


۳- مس


آخرین قیمت: ۳۵۶.۲۵ دلار


میزان تغییرات قیمت: ۰.۱۸ درصد افزایش


۴- پلاتین


آخرین قیمت: ۱۰۲۶.۱۲ دلار


میزان تغییرات قیمت: ۰.۰۱ درصد افزایش


محصولات زراعی


۱- ذرت


آخرین قیمت: ۴۵۱ دلار


میزان تغییرات قیمت: ۰.۸۴ درصد افزایش


۲- گندم


آخرین قیمت: ۶۲۷ دلار


میزان تغییرات قیمت: ۰.۴۴ درصد کاهش


۳- کاکایو


آخرین قیمت: ۲۵۹۳ دلار


میزان تغییرات قیمت: ۱.۴۱ درصد افزایش


۴- پنبه


آخرین قیمت: ۷۶.۲۰ دلار


میزان تغییرات قیمت: ۰.۰۸ درصد افزایش


انتهای پیام

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار