میرمحمد مودی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی، در حاشیه «دومین نشست منطقهای دیپلماسی استانی حوزه شمال شرق کشور» در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این دو محور، جزو کوریدورهای بینالمللی شمال-جنوب محسوب میشوند؛ محور اول بندر چابهار در سواحل مکران را به کشورهای آسیای میانه متصل میکند و محور دوم، بندرعباس را از استان فارس به کشورهای آسیای میانه مرتبط میسازد. هر دو این کوریدورها از استان خراسان جنوبی عبور میکنند و اهمیت استراتژیک استان را دوچندان کردهاند.
وی با اشاره به موقعیت مرزی استان افزود: خراسان جنوبی دارای 331 کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان است و چهار معبر مرزی دارد که یکی از این معابر، معبر رسمی «ماهیرود» است. این موقعیت مرزی، استان را در توسعه ترانزیت و صادرات، جایگاهی ویژه بخشیده است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی تصریح کرد: در استان با سه هدف اصلی در حوزه راه و شبکه بزرگراهی فعالیت میکنیم: تکمیل کوریدورهای استان، اتصال معابر مرزی به شبکه بزرگراهی کشور و توسعه باندهای دوم بزرگراهی. در این راستا، حدود 2000 کیلومتر باند دوم در استان تعریف شده است که تاکنون حدود 1000 کیلومتر آن تکمیل شده و 450 کیلومتر در مرحله اجرا قرار دارد.
مودی در خصوص پروژههای مهم گفت: یکی از مهمترین پروژههای در دست اجرا، محور مرزی ماهیرود به سمت سربیشه است که جزو اولویتهای اصلی استان و وزارت راه و شهرسازی محسوب میشود و از سنوات گذشته آغاز شده است. در حال حاضر بیش از 40 درصد فیزیکی این پروژه تکمیل شده و برنامهریزی شده که در همین دولت این محور مهم ترانزیتی استان به طور کامل به بهرهبرداری برسد.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی، ادامه داد: از دیگر پروژههای مهم استان، راهآهن چابهار-سرخ است که در دو بخش شمالی شامل چابهار تا زاهدان میشود. وزارت راه و شهرسازی امسال این پروژه را جزو اولویتهای اصلی خود قرار داده و برنامه دارد تا آن را در سال جاری تکمیل کند.
وی گفت: در بخش جنوبی، اتصال زاهدان به بیرجند و قائمشهر نیز در دست اجراست و شامل حدود 917 کیلومتر راهآهن میشود که جزو اولویتهای اصلی استان است. در پنلها و کارگروههای مختلفی که اخیراً برگزار شد، تأکید ویژهای بر تکمیل هرچه سریعتر این کوریدور ریلی صورت گرفت تا بندر چابهار به کشورهای آسیای میانه متصل شود.
مودی درباره منابع مالی پروژهها اظهار داشت: منبع تأمین مالی این پروژه از محل اعتبارات نفتی است که با مجوز مقام معظم رهبری قفل اعتباری آن باز شده است. با تخصیصهای بهموقع سازمان برنامه و همکاری وزارت راه و شهرسازی، امید داریم که استان خراسان جنوبی بتواند در همین دولت به شبکه ریلی کشور متصل شود.
وی اظهار کرد: در حال حاضر، زیرسازی پروژه حدود 30 درصد پیشرفت داشته و عملیات فاصلهگذاری نیز با حضور وزیر راه و شهرسازی در ایستگاه گناباد آغاز شده است. انشاءالله در آینده نزدیک، عملیات ایستگاههای بیرجند و قائن نیز آغاز خواهد شد تا این کوریدور هرچه سریعتر تکمیل شود.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی افزود: کوریدورهای شرقی-غربی که استان و مراکز آن را به شبکه بزرگراهی کشور متصل میکنند نیز در دست اجراست. برنامهریزیهای خوبی با همکاری سازمان برنامه و وزارت راه و شهرسازی انجام شده تا بزرگراههای مورد نیاز استان هرچه سریعتر تکمیل و به بهرهبرداری برسند.
وی بیان کرد: با تکمیل شبکه بزرگراهی و ریلی، امیدواریم توسعه صادرات و ترانزیت استان خراسان جنوبی بیش از پیش افزایش یابد و جایگاه استراتژیک استان در مسیرهای ترانزیتی کشور تثبیت شود.





