عراق: نفت ۱۰۰ دلاری پایدار نیست

وزیر نفت عراق در آستانه دیدار وزیران اوپک پلاس اعلام کرد صعود قیمت نفت به ۱۰۰ دلار در هر بشکه پایدار نخواهد بود و اوپک خواهان بازارهای باثبات است.      

 احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق در مصاحبه تلویزیونی با اسکای نیوز عربی اظهار کرد که روی برنامه ای برای افزایش ظرفیت تولید نفت عراق به هشت میلیون بشکه در روز کار می کند و آن را یک ظرفیت متوازن خواند. عبدالجبار همچنین گفت: عراق قصد دارد تولید گاز خود را تا پیش از سال ۲۰۲۵ به چهار میلیارد فوت مکعب برساند.

 

نشست اوپک و متحدانش روز دوشنبه برای بحث درباره میزان نفتی که باید به بازار عرضه شود، برگزار می شود.

 

صعود قیمت نفت به بالاترین رکورد سه سال اخیر با افزایش شدید قیمتهای گاز تشدید شده است. قیمت گاز به دلیل کمبود عرضه و تولید اندک سوختهای دیگر، ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کرده و معادل قیمت ۲۰۰ دلار هر بشکه نفت معامله می شود.

 

وزیران اوپک پلاس در ژوییه توافق کردند هر ماه به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز تولیدشان را افزایش دهند تا در آوریل سال ۲۰۲۲ محدودیت عرضه ۵.۸ میلیون بشکه در روز خاتمه پیدا کند.

 

چهار منبع آگاه در اوپک پلاس هفته گذشته به رویترز اعلام کردند که این تولیدکنندگان در حال بررسی گزینه افزودن نفت بیشتری به بازار هستند اما جزییات چندانی درباره میزان این افزایش یا زمان اجرای آن ارائه نکردند. به احتمال بالا زودترین زمان برای افزایش بیشتر تولید اوپک پلاس نوامبر خواهد بود زیرا در نشست قبلی این گروه درباره حجم تولید اکتبر تصمیم گیری شد.

 

رشد قیمتهای نفت، گاز و برق باعث تشدید فشارهای تورمی در سراسر جهان و کندی روند احیا شده است. یک مقام ارشد دولت آمریکا هفته گذشته در دیداری با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، وضعیت قیمت نفت را مایه نگرانی خواند.

 

بر اساس گزارش رویترز، آماری که روز شنبه منتشر شد، نشان داد تولید نفت و میعانات گازی روسیه در سپتامبر به ۱۰.۷۲ میلیون بشکه در روز رشد کرده که بالاترین سطح از زمان تولید ۱۱.۳۴ میلیون بشکه در روز در آوریل سال ۲۰۲۰ است.

 

انتهای پیام

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار